kasparthedog

sardinen vill att burken öppnas emot havet

now bring me that horizon..

Publicerad 2009-02-28 23:17:28 i Allmänt,

kamera-aset slutade fungera. därav min frånvaro.

trevlig dag i halmstad idag. no pictures. storhandling på body shop. jordgubb är nya grejen nu verkar det. period. måste lyxa till duschandet i källaren så gott det går tills den nya är klar. en hel vecka har gått nu. till och med mr vain har klarat det hela utomordenligt bra. hehe. 
 

hittade älsklingsskivan med peter lemarc igen. total lycka. vilken kille. (sjutton sånger, lemarc sjunger lemarc)




pater peccavi

Publicerad 2009-02-24 15:08:36 i Allmänt,

överst på min önskelista just nu

det vita bordet
de mörka stolarna
vänner-box
fullt kylskåp (gärna helt nytt SMEG-kylskåp förresten. om man ändå önskar för saker)
att badrummet ska bli klart

förklaring och bekännelse. det vita bordet. det vita-superellips-kopia-bordet. stackars bruno gråter i sin himmel men jag kan inte hjälpa det. antingen eller är annars min melodi. but i need it. nu. min lön från laxbutiken är dessvärre inte särskilt rimvänlig med äkta mathsson. unfortunately. varför jag nu känner att jag behöver förklara mig vet jag ej. kanske för att jag annars inte skulle köpt en kopia av något som nu blivit trendigt igen. kanske för att det inte alls är min stil, som emma säger. kanske är det visst min stil förresten. kanske borde man inte dela in och delas i fack på det viset. kanske är det ok att förnya sig och förändra. kanske det.

ovanpå dessa funderingar, jacobsens stackars sjuor, för säkerhets skull. och tillsammans med bruno. vad ska jag säga. the times they are a-changin

lyxdag

Publicerad 2009-02-24 12:40:12 i Allmänt,

tog en sån där lyxig dag till mig själv. varm-choklad-med-grädde-ensamfika-på ståhlboms. att gå och fika med mig själv är min idé om lyx. att bara lyssna på sina egna frågor och tankar. själslig rekreation.


deras kylskåp som brummade

Publicerad 2009-02-18 12:30:53 i Allmänt,

den här doften av kastanj och gräs
pizzerian och grusvägsdammet
de här svala 50-talshusen
och alla bänkar där ingen
nykter människa sitter
jag är tillbaks där allt började en gång
det var i ett annat liv känns det som
samma ljud när tunnelbanan stannar
samma människa ändå en helt annan
 
där ovanför tobak & spel
bodde tommy och hans mamma
hon var den vackraste mamma jag sett
hon hade smink och inget hår under armarna
och hon spelade rod stewart för oss
och lät oss smaka cigaretterna
och männen som kom och gick där
jag minns hur de vek med blickarna

 
tommy och hans mamma, tomas andersson wij


jag hade också en tommy när jag var ung. fast min tommy var en hon.

kristin och henrik h

Publicerad 2009-02-16 12:10:02 i Allmänt,

jag tror det var en dag i somras,, jag såg dem sist. ändå exakt samma nu som alltid. ingenting som förändrats. samma känsla samma sätt samma prat som alltid. äkta vänner förändras inte på det viset. som jag hörde på en tv-serie när jag var ung. himlen förändras men aldrig själen, för dem som seglar över haven. utsidan förändras men vissa saker har man alltid kvar. vi har så mycket, kristin och jag. som vi gjort och tänkt och pratat om. och så mycket som vi inte pratat om men som ändå finns där. och varenda gång det är dags att skiljas igen är det samma sak. och efteråt. har aldrig känt mig så hemma hos några som hos dem. i deras hem, i deras sätt. samma sak för dem, märkte jag ;) jag visste det om kristin redan. nu båda.



valentines day

Publicerad 2009-02-16 11:56:10 i Allmänt,


varbergs kurort. varma bad. bubbelpool. saltvattenspool. olika mördarbastus (not for me). senare buffé. kanske den bästa jag ätit. innan jag ens förstått att det fanns en huvudvarmrätt hade jag redan garnerat (garderat?) min tallrik, som för övrigt nog var lite väl liten??, med diverse småtrevligt från buffén. det skulle visa sig att jag bara varit på tillbehörsbuffén. o no. soppa fanns det också. och så fläskfilé med potatis- och morotsgratäng. till det en riktig överdängare till sås. herregud. efterrättsbuffé var det också. jordgubbsmousse med biscottis och jordgubbar. ostbrickan hann jag inte ens titta på. man hade nog behövt en timma till där. såhär i efterhand.. ;)

sedan var det dags för michaels spelning (den första den kvällen..). nöjd belåten men fortfarande lite hungrig, en smula bara, kunde jag sjunka ner i en fåtölj vid brasan igen. nu med biscottis och kaffe. lägg gärna märke till biscotti i plural..

fantastisk kväll. på grand senare var väl inte speciellt roligt men det gjorde liksom ingenting. minnet av badet och buffén dröjde sig kvar på något sätt.

festival

Publicerad 2009-02-11 09:12:03 i Allmänt,

något av det bästa som finns är festival. och då menar jag inte ungdomlig skrikig smutsig festival där man bor i tält och så. filmfestival at home är det som gäller. uttrycket snoddes direkt jag hörde det, från henrik och kristin när de först talade om festival. vilken grej. jag förstod precis. nu beck-festival. till det behöver man något att äta och dricka. man behöver jättemycket kanelbullar och fint kaffe. sedan behöver man popcorn ostbågar och chips. man behöver allt det. vi invigde festivalen med pizza. det var så länge sedan jag åt köpt pizza att jag mindes nästan inte vad jag gillar. stod länge och försökte bestämma mig. om man känner mig så vet man att erica aldrig behöver vela när det gäller sådant. aldrig någonsin. det där skrämde mig en smula. åtgärd: mer pizza mer ofta.

the perfect kväll

Publicerad 2009-02-04 23:19:56 i Allmänt,

hemgjord pizza, snöleoparddokumentär, kaffe från min nyupplärda barista ;) blev en riktig höjdarkväll för att fira av min 5-dagars-ledighet. kaffet smakade ljuvligt. tack för det. vad skulle jag göra utan dig.

 sorg bland porslinet när min älskling gick sönder. har lagat 4 gånger redan. time to let go. 

kommande  projekt:
köpa vänner-boxen (på sikt)
städa fint i garderoben (hrm dressingroomet)
organisera bättre i skafferiet
komma på hur man bäst dammsuger bakom den nya flashiga tv-hörnan ;) obs! TV-hörnan




all about the food

Publicerad 2009-02-04 14:08:41 i Allmänt,

bakperiod verkar det. silverbrödet idag. började redan igår med degen ( för ia och emma, skållning igår. för mig,, deg 1 och deg 2). märker att detta med mat och bakning är något som följt mig hela livet. började min bagarkarriär (haha jo jag vill nog kalla det karriär, om inte kometkarriär hehe) när jag var i 6-7 årsåldern och skulle spara pengar till en långhårig hamster. simpson. han hade som en kjol av lång päls. svartpepparögon. sedan ögonblicklig död när skorpan the cat fick honom under klorna. stackars den lille. hursomhelst. kakor och bullar såldes i långa rader för mindre än tillverkningspriset. bättre ta lite billigare priser så de stackars grannarna vill handla. så var min tanke. mina stackars föräldrar fick lagra upp så att det fanns resurser när väl den första beställningen kom...


senare caféplaner och surdegsperiod (mani om ni vill). och så delin på ica. först i askersund sedan örebro. fisk ost skinka korv salami kött. nära nog varje jobb har handlat om mat. på något sätt. nu lax.


kokböcker, bakböcker, caféböcker, kändiskokböcker. allt med fina bilder förstås. i prydlig stapel vid kudden. min kvällslitteratur. eller natt snarare. skönlitteratur kan jag läsa i dagsljuset. när det blir mörkt vaknar min utsvultna själ till liv. inget inspirerar som mat och snygga bilder. så är det. för mig. och jo. man äter visst med ögonen också. inbilla sig inget annat.



miss julie

Publicerad 2009-02-03 00:18:40 i Allmänt,

halmstad idag. träffade juliette, äntligen. hon såg ut som jag mindes henne. och hon skrattade som jag mindes henne. och hon ritade precis som jag mindes henne. vissa saker förändras inte verkar det.

mysig middag på harrys. wallenbergare med hemlagat pottimos. rårörda lingon. gräddsås. o my. miss julie lite mer sofistikerad med sin något lite lyxigare fläskfile och vitlöksbröd och grejer.. men jag kan inte låta bli. wallenbergare är nära nog det bästa man kan äta.  ljuvligt.

sedan hem till andra mysiga människor. jenny lika bedårande som alltid i sin klänning. och gud vad avis jag blev på de nya fynden. gott kaffe var det också.

nu sova.


let there be light

Publicerad 2009-02-01 17:50:54 i Allmänt,

upp tidigt. plocka igen. slänga på komposten eller leka att man släpper iväg en hel släkt små fåglar. jag har alltid gillat fåglar. stora vilda fina fåglar. någon jag kände en gång sade om mig att jag hade hökblick. en tappad smula på golvet kunde inte undgå höken ens i periferin. hursomhelst. fåglar var det. små färgglada fåglar.  i am the wilderness locked in a cage.



köttfärssås idag. kanske min godaste och mest välbehövliga. kanske också den mest långsamma.

"vad gör nyttig pasta för nytta om den inte är god?"
  -markus aujalay

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela