kasparthedog

sardinen vill att burken öppnas emot havet

pizza in bed..

Publicerad 2008-11-29 21:10:38 i Allmänt,

efter en lång dag och tidig morgon behöver man något uppiggande. har känt mig lite försvagad och blev genast bättre när jag fick pizza.

målat om hela lägenheten i vitt.möblerat om.  michael flyttar in. dressingroom och kontor i ett. sängen vid tvn och under julstjärnan. aldrig sovit så bra som nu. sista kvällen ensam i min lägenhet. min pizza och jag. jobba imorgon igen. tidigt tidigt.

det kommer nog ordna sig ganska bra det här. endast loke fattas mig nu. mitt lilla jesuschild i fårskinnet. som han visserligen hatar men han är så söt när han ligger där.

kaffedrink nu. och så kaspar i nudådalen.

festival

Publicerad 2008-11-18 20:06:03 i Allmänt,

julen har börjat. hos mig.

invigde julen igår. värvade michael till kaspar i nudådalen. hela kalendern på 5 timmar. festival kan man säga. till det glögg och pepparkakor. vin och kaffe. carbonara och daisy. bilen startade inte heller. en liten detalj. har ägnat så mycket tid på ilska och självömkande gällande bilen så jag tror jag tömt mig på ord där. lämnar det åt sidan. åtgärdat nu ju. allt bra. julen är här. hemma hos mig. när får man ta in sin julgran?

hittade min jesusfamilj också. lilla jesuschild ligger där och är söt. hängde upp mina två nya rosenkransar som jag fyndade i jennys affär i askersund. äntligen förresten. hur många gånger har jag letat efter dem där? för den som ännu inte kände till det så samlar jag på religiösa symboler. kan inte få nog. den som såg min resväska när jag kommit hem från prag senast vet vad jag talar om. madonnor, ikoner, halsband, små jesusfamiljer i julkulor som man kunde öppna. allt. vilken trip. de spelade hallelujah för mig i kassan i den lilla katolska butiken när de såg vad jag handlat för. en månadslön för dem.  bara katolska symboler. jag tror de gillade mig. 
 
bästa julkalendern någonsin.
http://www.youtube.com/watch?v=J0KohWEjQUY

..ut och stjäla hästar

Publicerad 2008-11-10 22:36:48 i Allmänt,

"  -Ska du hänga med? sa han. -Vi ska ut och stjäla hästar.
Det visade sig att vi som vanligt bara var han och jag, och om inte jag hade följt med skulle han ha varit ensam, det hade inte blivit något skojigt. Dessutom var det svårt att stjäla hästar ensam. Omöjligt faktiskt.
...
-Vilka då hästar?  sa jag"



Ur Ut och stjäla hästar, av Per Petterson.


en höjdarbok. varken mer eller mindre. läs den.


men det gick så fort och så var helgen slut..

Publicerad 2008-11-09 19:05:05 i Allmänt,

besök av ia och matthew i helgen. besök från mitt andra liv. komma tillbaka i det som en gång varit självklart för mig. tillbaka till en tid, om än bara känslomässigt, där jag känner allt såväl. tillbaka till något jag saknat så mycket och något som jag lärt och tvingat mig själv att leva utan. varje dag. massor av nya dagar hela tiden. utan dem. utan det. utan tryggt och invant liv. utan något som varit mitt i alla år. utan någonting. tillbaka till tryggheten var det. alltså..

jag har skrattat den här helgen. massor. jag har känt igen mig. för första gången på väldigt länge.  känt igen mig i något som funnits där hela tiden. bara på avstånd. så långt borta att jag inte kunnat se det. så långt bort att jag inte längre kunnat kalla det mitt. eller min. nu tillbaka.

fars dag idag. ingen pappa i närheten. skickat mms. varit där i en tanke. åkt dit på snabb visit. skjutit päron och klagat på hans alla fordon. frågat varför då. gått in med skor. ozzie, nej! melittafiltret. tittar ner när han frågar om F. vet ej varför. nääääeee inte båt i dammen igen. alla flinar inombords och med bortvända huvuden. alltid samma sak.

två minnen från igår.

TAW

Publicerad 2008-11-07 13:26:26 i Allmänt,

...så har man fyllt på med inspiration igen..

var och såg tomas andersson wij igår,, igen.

kom att tänka på hur alla såna här grejer stannar kvar. allt som på något vis berör en stannar kvar. jag vet att jag kommer kunna resa tillbaka till just den där bilfärden så snart jag tänker på den kvällen när vi skulle på tomas i  borås. jag vet att jag kommer närsomhelst kunna sätta mig där i baksätet bakom M- och P- igen och lyssna på tomas. sitta där och titta på allt som står stilla medan vi åker fort fort förbi.

jag tror jag har någon konstig grej med bilfärder. och tomas. det hör ihop på något egendomligt sätt. det finns ett minne som så ofta kommer tillbaka till mig. det är tidig tidig höstmorgon. precis i början av hösten när alla löv fortfarande hänger kvar. men det är färger. det är gnistrande kallt ute. det är dimma. vägen är slingrig. det är så kallt ute att man kan se det på ljuset fastän man sitter inne i bilen. och man kan se det på rutan som gång på gång immas igen. Det är sprudlande och vemod på samma gång. Det är poesi och verklighet.  på samma gång. Det är tidig morgon och jag sitter i baksätet. H- och K- där fram. tomas röst är så stark inpå och man tänker inte ens på att det är musik. den bara finns där som en självklarhet. nu när jag ser tillbaka på det ser jag det som en film. det var en sån där dag. mitt i filmen, mitt i livet. ett kodak-moment och jag glömmer det aldrig. hyreshuset, han som blev vräkt. allt det där. vi delar på det där minnet k- och jag. jag tar fram det när jag saknar. och jag tror att k- också gör det.

om glädje och sorg

Publicerad 2008-11-05 22:49:03 i Allmänt,

..Sedan sade en kvinna,
Tala till oss om Glädje och Sorg.
Och han svarade:
Er glädje är er sorg oförställd.
Och samma brunn som ert skratt stiger ur har ofta varit fylld av era tårar.
Och hur kan det vara annorlunda?
Ju djupare sorger gräver i er själ, desto mer glädje förmår ni rymma.
Är inte den bägare som innehåller ert vin, samma bägare som bränts i krukmakarens ugn?
Och är inte lutan som skänker själen tröst av samma trä som urholkats av kniven?
När ni fylls av glädje, skåda då djupt i era hjärtan, och ni ska finna att det är endast det som skänkt er sorg, som skänker er glädje.
Och när ni fylls av sorg, skåda då på nytt i era hjärtan, och ni skall se att ni i sanning gråter över det som varit er till glädje.
Somliga av er säger >>Glädjen är större än sorgen<<, och andra säger >>Nej, sorgen är störst<<.
Men jag säger er att de är oskiljaktiga.
De kommer tillsammans, och när en av dem sitter ensam vid ert bord, minns då att den anra sover i er säng.

Likt vågskålar är ni förenade mellan er sorg och er glädje.
Endast när ni är tomma är ni stilla och i jämvikt.
När skattmästaren lyfter er för att väga sitt guld och sitt silver, så skall också er glädje eller er sorg stiga eller falla...

Ur Profeten av Kahlil Gibran

loke the cat

Publicerad 2008-11-05 22:38:03 i Allmänt,

..loke du är så modig
så liten och ändå så modig
på alla vis kan man tro
att det är du som är stor
och inte jag

top five..

Publicerad 2008-11-04 19:01:50 i Allmänt,


emma och jag brukar roa oss med att göra listor High Fidelity-style. Listor är bra. Listor kan behandla vad som helst från skivor till mat eller memorable moments eller favoritgrejer man gör på julafton. Den som ännu inte blivit värvad till listor borde omedelbart göra en. Här kommer min


the list of all the good things you need. just nu.


1. tomas
2. cappuccino plus morotskaka (period)
3. ny städspray med juldoft, dvs apelsin och nejlikor jesus christ superstar vilken grej
4. äta frukost i sängen med ljus och trevligt besök
5. färgerna på väg till jobbet. frostad brun jord. olydiga löv. små diamanter när solen lyser.
bubblare: icas egna chips. tjocka och med stark potatiskänsla.

läser ett brev jag fick av emma för en tid sedan. hon skriver till mig, du säger alltid hela namn på människor som vi känner till förnamn. som mattias lindström. som tommy larsson. som leo moberg. men när det gäller människor som vi inte känner så säger jag bara förnamnet. som tomas. som fredrik. som johnny. som per. som steff. som bruce. det stämmer det där.. har jag märkt.

Leonard, i believe i may have a first sentence..

Publicerad 2008-11-03 22:22:01 i Allmänt,

borde städa. borde diska. borde sluta tänka. borde läsa mer. borde svara på alla brev. borde tända ljus. borde måla mer. borde promma mer. borde skaffa tillbaka mitt kameraprogram till nyagamla datorn. borde ringa mamma. borde betala räkningar. borde räkna mina pengar. borde byta skiva snart. borde lägga på fodralet på soffan. borde gå mer på loppis. borde försöka minnas vad som är roligt. borde svära mindre. borde slå upp alla ord jag tänkt på. borde leta på den där ganska-viktiga-grejen som är borta. borde sortera mina bilder i fina mappar. borde måla över bordellväggen. borde göra så mycket.


när man säger ett ord sådär mycket så förlorar det sin betydelse. när man säger det högt för sig själv sedan så vet man ej vad det betyder. gaffel. vi brukade ha det som exempel, mina syskon och jag. gaffel.


nu borde jag fika. det gör jag härnäst. borde ta en dag i taget. den dagen börjar nu. alla mina borde-ord har nog säkert förbrukats nu ändå. hur många får man egentligen? så många kan det inte vara. väl?

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela