kasparthedog

sardinen vill att burken öppnas emot havet

pasta pesto

Publicerad 2010-05-29 21:21:38 i Allmänt,

snälla ck mixade ihop en ljuvlig pesto till mig. underbart. ensam-hemma-myskväll med pasta och rödvin. vad mer behöver man egentligen? en god pasta med ett trevligt vin. inte mycket mer. man glömmer bort att man har ett jobb direkt man kommer innanför dörren hemma. häftig känsla. nu påminner jag mig själv, märker jag.


pantersnigel

Publicerad 2010-05-28 22:44:03 i Allmänt,

en väldigt speciell snigel gästade oss idag vid grillen. prickig. det var nog den finaste snigeln jag sett och jag hade ingen aning om att det fanns prickiga sniglar. vilken grej. efter att ha googlat runt lite på olika snigelforum hittade jag den. pantersnigel. eller leopardsnigel, vilket man vill. tänk om den kunde äta upp alla myror som flyttat in under plattorna. vore perfekt.

retreat

Publicerad 2010-05-27 23:57:37 i Allmänt,

mysiga juliette var på besök. så länge sedan att jag glömt hennes dialekt. hur mycket liksom. men när hon kom hit var hon precis som vanligt. eller nästan som vanligt. hur trevligt som helst var det. jag var tvungen att bjuda henne på kött. jag minns det med henne, att hon älskar sitt kött.

mickis tog med mig på en livsnödvändig retreat. god mat och varma bad efter lång havspromenad. ovanpå detta yoga. namaste. när vi kom hem var vi alldeles utsvultna efter hälsohemmets förvisso fantastiska mat. men ändå. grillspett kändes länge sedan. och hallon har blivit en favorit i fruktsalladen. färska importerade som faktiskt smakade överraskande mycket hallon.  

hemma på hallgolvet väntade ett grönt buckligt paket. det visade sig att ia skaffat sig en ny hobby.. att tova grejer. räkor, kanelbullar och rosor. vilken grej. och att sy väskor. en av dessa fick jag alltså med posten. en toscana-väska att bära baguette och vin i. på utflykten. där ser man. vilken rolig överraskning. den lilla rosarandiga grejen är alltså ingen larv utan en räka. kunde man inte se det??


bäst just nu

den gulliga räkan. tovad.
sting & trudies yoga-dvd - hallå jag längtar till toscana
hallon i fruktsalladen
vita mysdressens renässans
kexchoklad
spontana buckliga paket



måndagslyx och tisdagstomatsoppa

Publicerad 2010-05-18 19:00:51 i Allmänt,

två dagar går alldeles för fort. det gillar jag inte. första lediga dagen tillbringades till största delen i halmstad, väntandes på rockstjärnans bil. under tiden fick vi äta lunch på barmezzo och inhandla livsviktig proviant på kaffeaffären mittemot. jag är van vid mina vänner på casablanca hemma i örebro. glada rop och vinkningar bara man går förbi långt utanför. alla frågor om familjen och deras skoj-gnabb sinsemellan och när han inte riktigt gör rätt med påsen och snöret och hon måste visa. när det är så trångt bakom disken och när vi önskar varandra goda dagar. när vi tar i hand över disken och när jag nyfiket frågar om deras traditioner. när jag bara behöver visa mig och de börjar packa iordning mina bönor. rätt sort och rätt vikt. utan att behöva säga något. dessa underbara människor som jag inte ens kände innan jag flyttade in. som kom att bli mina kompisar på stan som jag alltid gick förbi på vägen hem. i kontrast till dessa. vilka surpuppor de är, potatisarna i halmstads kaffeaffär. vilken besvikelse att komma in i en så trevlig välbekant doft och få ett sådant drygt bemötande varje gång. vad är det som gör dem så missnöjda och varför har de ingen servicekänsla? har man råd att ha en sådan liten butik och snåla med skratt och hjälpsamhet? jag hatar det. och saknar det gamla som jag känner igen. det glada och tillmötesgående. jag saknar deras energi och engagemang.

på kvällen fick man trösta sig lite med hemmaspa. morgonrock, jordgubbar och bubblig dryck.. måndagslyx är viktigt. och nödvändigt.

surdegsbaken avlöser varandra och aldrig mer tänker jag köpa färdigt konstgjort behandlat bröd. (aldrig kanske var en smula överdrivet. men ni fattar)

tomatsoppan blir extra god med tillskott från vår örtträdgård. älskar det. gilla.

och förresten har häggen slagit ut. hur fort gick det? jag har missat det helt. min favoritdoft.


p-m

Publicerad 2010-05-17 08:12:54 i Allmänt,

det har varit per-morberg-festival här hemma. därav total bloggfrånvaro. fick låna två hela säsonger på dvd av C-K på jobbet. jag visste ju att han var frän, per. men inte så här. ny favorit. verkligen inspirerande och känns mycket jamie utan att bli löjligt och härmigt. bara bra. inspiration.

vi har även haft pannkaksfestival. det nya är att lägga trevliga små smörklickar på som får halvsmälta och sedan toppas med råsocker och gärna lös vispad grädde. hallelujah-moment faktiskt.

och en sak till. var är det mysiga vädret? regn. vad hände liksom?

vacation

Publicerad 2010-05-05 22:42:33 i Allmänt,

brahehus. borås. åmmeberg. askersund. hammar. stockholm. sol hela minisemestern. perfekt.

mitt fadderbarn linnea skulle döpas och efter det en superbrunch i mysig trädgårdsmiljö. underbart mysig dag. kristin och henrik är nog de fränaste föräldrarna man kan tänka sig och då måste man ju få ett fräsigt barn. så är det bara. vilka stars. linnea höll låda i kyrkan hela tiden. liksom livade upp.

när vi ändå skulle till äggboden passade vi på att strosa lite vid stjernsunds slott. vi lekte slottsmänniskor och trodde vi huserade där. mysigt.

stockholm var lika trevligt som absolut nödvändigt. aldrig så inspirerad som efter en dag i en stor trevlig stad med mycket färger. mycket mat och mycket kaffe och mycket inspiration. höjdardag med sol.

farsan hade som vanligt projekt på gång. vad håller du på med??!!?? -planterar granar. som om det vore en självklarhet att det är något man gör när man kommer hem på morgonen efter jobbet. helt solklart. man får ofta det där tonfallet när man råkar ställa en vanlig fråga. som om det vore självklart att plantera en radda granar. självklart att ha snöskoter i trädgården. självklart att plantera kräftor i dammen. självklart att åka båt i dammen. självklart att lägga en halväten bulle på staketpinnen. vad ska man säga.

emma gjorde fruktdrinkar åt oss med nya maskinen på jobbet. och den obligatoriska räkmackan och potatisen kunde vi förstås inte vara utan.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela