kasparthedog

sardinen vill att burken öppnas emot havet

måndagslyx och tisdagstomatsoppa

Publicerad 2010-05-18 19:00:51 i Allmänt,

två dagar går alldeles för fort. det gillar jag inte. första lediga dagen tillbringades till största delen i halmstad, väntandes på rockstjärnans bil. under tiden fick vi äta lunch på barmezzo och inhandla livsviktig proviant på kaffeaffären mittemot. jag är van vid mina vänner på casablanca hemma i örebro. glada rop och vinkningar bara man går förbi långt utanför. alla frågor om familjen och deras skoj-gnabb sinsemellan och när han inte riktigt gör rätt med påsen och snöret och hon måste visa. när det är så trångt bakom disken och när vi önskar varandra goda dagar. när vi tar i hand över disken och när jag nyfiket frågar om deras traditioner. när jag bara behöver visa mig och de börjar packa iordning mina bönor. rätt sort och rätt vikt. utan att behöva säga något. dessa underbara människor som jag inte ens kände innan jag flyttade in. som kom att bli mina kompisar på stan som jag alltid gick förbi på vägen hem. i kontrast till dessa. vilka surpuppor de är, potatisarna i halmstads kaffeaffär. vilken besvikelse att komma in i en så trevlig välbekant doft och få ett sådant drygt bemötande varje gång. vad är det som gör dem så missnöjda och varför har de ingen servicekänsla? har man råd att ha en sådan liten butik och snåla med skratt och hjälpsamhet? jag hatar det. och saknar det gamla som jag känner igen. det glada och tillmötesgående. jag saknar deras energi och engagemang.

på kvällen fick man trösta sig lite med hemmaspa. morgonrock, jordgubbar och bubblig dryck.. måndagslyx är viktigt. och nödvändigt.

surdegsbaken avlöser varandra och aldrig mer tänker jag köpa färdigt konstgjort behandlat bröd. (aldrig kanske var en smula överdrivet. men ni fattar)

tomatsoppan blir extra god med tillskott från vår örtträdgård. älskar det. gilla.

och förresten har häggen slagit ut. hur fort gick det? jag har missat det helt. min favoritdoft.


Kommentarer

Postat av: Micke

Publicerad 2010-05-18 21:58:11

Grym grym soppa, fyfan va god... love u.

Postat av: Anonym

Publicerad 2010-05-18 23:03:46

ser gott ut!

Dom rika dom kan erica;-)

förmodligen går kaffebutiken kasst, eller så vill gubben där hemma inte ligga!

Postat av: emma

Publicerad 2010-05-19 05:22:33

vilka snygga limpor =)

Postat av: Karro

Publicerad 2010-05-22 15:34:06

Saknar tomatsoppan, den var ju succé! Saknar även doften av hägg från hemma i Åmmet!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela