kasparthedog

sardinen vill att burken öppnas emot havet

message in a bottle

Publicerad 2010-06-29 23:57:43 i Allmänt,

hemma är inte bäst faktiskt. ibland kan borta vara bäst. borta var kaffet bäst. vinet bäst. vädret bäst. invånarna bäst. maten bäst. inställningen till livet bäst. generositeten och värmen bäst. tomaterna bäst. naturen bäst.

hemma nu smakar toscana-vinet bra men inte lika bäst som på plats. hemma smakar kaffet bra men här finns inga kompisar vid bardisken. hemma är värmen på något sätt mer kvävande än borta. hemma är maten god och visst kör vi toscana-style men det där lilla extra kanske saknas.

fast hemma kan man längta och så kan man resa tillbaka när man vill, i minnet. och med tankens kraft kan man uträtta nästan vad som helst. är det inte så? om två veckor är allt som vanligt igen. eller,, kanske inte riktigt som vanligt. jag är någon annan nu. på insidan. italien har lagt sig liksom ett skimmer, en aura om man vill, runt mig. en känsla av fullbordan av något slag. ovanpå detta michael. förälskelsen har spridit sig. deeply in love, deeply in lust. så det kan gå.  

jag har en känsla av att jag kommer sakna en väldig massa saker. jag tänker mycket på den långhåriga jesus-look-alike-prästen som läste tidningen och drack espresso innan mässan. jag tänker på pizzafamiljen; vilka vänner vi blev. jag tänker på gobbarna på torget i panzano, samma bänk samma fyra varje gång. jag tänker på gurra och hans skoter. jag tänker på samförståndet med caféinnehavaren när vi tittade på michael jackson på tv. something magic och som på något vis liksom förde med sig en känsla av gemenskap; fastän vi inte talade varandras språk så förstod vi detta med michael och musik. jag tänker på vinhunden som besökte oss när det var dags för middag. jag tänker på pastamannen som inte förstod mig alls men som blev min vän till slut. jag tänker framför allt på hur trevliga och hur gästvänliga alla italien-people är. och hur det inte alls är samma sak här. mest av allt tänker jag på att en cappucino kostade 12 kronor och hur sverige tror att vi är så fräna med våra lattes. vilket skämt det är. det tänker jag mycket på. hur man glömt bort vad det egentligen handlar om.


greve in chianti

Publicerad 2010-06-19 22:08:02 i Allmänt,

eftersom micke inte kunde vara utan internet särskilt länge så får jag väl fördriva tiden nere la casa att lägga in en liten bild eller två ;)  det är alla tiders här i toscana och vinet är vansinnigt gott och går åt väl. vi har fått en pool av gustav, vår värd. vi har även fått vin, olivolja och en frukostkorg. kaffet här är det bästa jag druckit. till och med på den värsta skojarbaren med ett gäng drinkarstammisar runt bardisken serveras godare cappuccinos än av den bästa baristan i sverige. vilken grej. de kan sitt kaffe här. och vinet behöver man kanske inte ens tala om.

nu vill gurra gå och lägga sig så nu är det dags att gå hem till vårt lilla hus. vi har suttit här nere med honom i vingården och tittat på fotboll (läs lagt in bilder) och druckit vin. vilka fördelar man har av att bo på vingård. fortsättning följer... och den som lever får se.

på väg. alldeles alldeles snart

Publicerad 2010-06-15 23:05:58 i Allmänt,

listor, planering och pizza. om några timmar åker vi till italy. kanske borde man gå och lägga sig. fast jag har en sån där dagen-före-julafton-känsla och jag kan inte sluta se på sting-dokumentären med det mysiga landskapet och tänker att snart är vi där. och snart ska vi ses. han vet bara inte om det ännu.. ;)

micke lyssnar på eros. i hörlurar.

jag har en känsla av att jag kommer gilla de här två veckorna.

på återseende när jag har nya färska bilder och nya färska minnen. kanske om två veckor. kanske tidigare.

ms cool

Publicerad 2010-06-15 22:34:47 i Allmänt,

mitt fadderbarn kom på besök och rumstrerade om lite och undersökte. hon verkar gilla kaffekokaren och penslar. hon valde omsorgsfullt ut sina penslar, sorterade bort vissa direkt. smakade på dem som van gogh.



hello weekend

Publicerad 2010-06-07 19:11:06 i Allmänt,

vi fick besök i helgen. impulsbesök av ia och matthew.

kurorten hade fått myggor. ganska många och arga var de också. man fick söka skydd efter bästa förmåga. mysigt dock. jag tror jag kom undan.

bodil malmsten och jag kanske ska bli vänner. har varit nyfiken på henne länge och ger mig på hennes debutroman. än så länge verkar det mycket lovande och kan mycket väl utvecklas till ett långvarigt förhållande. vill så gärna läsa leopardboken också.

when the westwind moves

Publicerad 2010-06-03 22:18:54 i Allmänt,

utflykt med fruktsallad och glass vid de söta korna som liksom försökte blockera vår väg ner till vattnet. men de var inte så tuffa som de ville verka. till och med djurrädda m stegade bestämt, om än lite raskt, rakt igenom det nyfikna kogänget. älskar kor.

grill vid havet. say no more.

veckans bubblare. gojibär i japanskt te. succe.

nya färska drinkar

Publicerad 2010-06-01 19:49:48 i Allmänt,

strawberry daiquiris, köttfärsspett italian style med vitlök soltorkade tomater mozzarella samt röd pesto. ett experiment som blev ljuvligt. jo vi grillar kanske väldigt ofta och även i regn men jag vill inte tänka tillbaka på sommaren i oktober och undra varför vi inte grillade mer. det hade varit så tråkigt. och jag uppmanar alla andra att göra samma sak. grillning ger så bra energi och man blir glad. så är det bara.

plockade syrener som nu med sin doft förgyller hela sovrummet. men de trivs visst inte i vas. vill sitta med de andra syrenerna på trädet.. körsbärsblommorna verkar mer medgörliga.

vansinnigt nöjd med mitt senaste fynd. en picknick-korg med rutigt tyg. perfekt till italien. här ska utflyktas på snyggt vis.


Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela