kasparthedog

sardinen vill att burken öppnas emot havet

om kaffe och om regn

Publicerad 2010-11-30 01:44:42 i Allmänt,

det är mitt under siesta. klockan är kanske fyra. stan har tömts på folk för länge sedan fastän det inte är särskilt ovanligt varmt. alla vet vad som gäller ändå. några japanska turister iklädda shorts med tröja åtknuten runt midjan samt solbrillor, letar sig fram mellan vespor och fiatar. kartan i högsta hugg och med kameror dinglande runt halsen. inte ens coop har öppet.. inte ens en vinflarra kan man få tag på. ännu mindre något att äta. och då är vi ändå i   l a n d e t  MAT.

vätskebristen börjar göra sig påmind och fyratimmarsgränsen är sedan länge passerad. jag börjar känna mig svag och svimfärdig. det är då jag får syn på den. en öppen dörr till en, till synes, lite halvskum pizzeria. det kommer en doft av kaffe emot oss när vi försiktigt kikar in över tröskeln. det är mörkt där inne och bakom disken står ett gäng och skojar och skrattar. jag får för mig att det är ett familjeföretag. jag vet inte varför jag drar dessa slutsatser eller varför det ens spelar någon roll. men jag minns att jag tänkte precis så. och där är mamman bakom glaset, iförd vit bagardress och med håret hängande fritt. hårskydd existerar inte här. när jag tittar dit igen tar slickar hon av skeden hon använt till såsen. en av killarna bakom disken tänder en cigarett och frågar på italienska om vi vill beställa något. jag försöker ta reda på om de kan göra en pizza åt oss fastän de egentligen verkar ha stängt. det kan de. den långe flinar upp sig och jag tänker att jag har sett honom någonstans tidigare. det är förstås omöjligt och jag försöker komma på vem han liknar. vi kommer överens om pålägg och långe killen tecknar åt oss att slå oss ned vid baren. jag frågar om man möjligtvis kan få en cappuccino medan man väntar. det går utmärkt. 

det är mörkt och lite skumt inne på vårt nya pizzahak. vi får vårt kaffe och dricker det under tystnad. kanske vågar vi inte säga något. det är en märklig stämning här inne och jag tror vi båda känner den. skojgänget har tystnat, de också. det ligger någon slags aura av tragik runt de två killarna som jag genast tog för bröder. och över mamman och över hela stället. varför har de så mörkt?! den yngre av de två sköljer av koppar och sätter ned i den runda diskmaskinsgrejen. jag tänker att det liknar en slags manuell tvättmaskin. man sänker ned disk i en korg i en diskho och liksom vevar runt, fort fort. sedan är det klart. vilken grej.

den långe ropar på oss och vi kravlar bort till ugnen där han stoltserar med vår pizza. hans ansiktsuttryck frågar om den blir bra. vi nickar och ler. lämnar pengarna och skyndar ut i verkligheten, ut i ljuset. i bilen hem säger vi ingenting och inte förrän vi sätter oss ned i vårt stenhus för att äta tar jag försiktigt upp det som hänt oss just. vi är båda överens om att pizzan smakar helt fantastiskt och om att det var det skummaste stället vi varit på. jag undrar i mitt huvud om det är såhär det går till i italien. senare mot veckans slut vet jag att så är fallet.

michael och jag bestämmer oss redan dag två för att ha ett par timmar varje morgon för oss själva, på egen hand nere i staden. michael lommar över övergångsstället in till st annas intehimrnetcafe. där inne i mörkret (har de ingen elektricitet i detta landet!!) tillbringar han sina två timmar. jag småspringer längs den smutsiga ån, förbi coop (ja som tydligen funnits i greve i över hundra år) och över gatan bort mot kyrkan. min nya vana trogen besöker jag kyrkan och insuper lite kyrklig atmosfär. jag doppar försiktigt, nästan som om det vore förbjudet, händerna i vattenkaren som står innanför bänkraderna. jag stänker det heliga vigvattnet i ansiktet och känner mig vansinnigt andaktsfull. jag kommer på mig själv med att undra om korstecknet verkligen görs åt detta hållet. eller är det andra? oj så pinsamt tänk om någon ser mig nu. maria och jesus sitter väl någonstans där uppe och flinar åt mig. hallelujah.

när jag kommer ut ur kyrkan har det börjat regna och på toscanavis kom det lika snabbt som det försvinner. men idag verkar det hålla i sig. jag har inte blivit såhär blöt så snabbt någonsin hemma i sverige. det är som om himlen gått sönder och håller på att förblöda. jag rusar iväg över torget och bort mot den fantastiske slaktarens cinta sinese-korvar som ligger prydligt som sardiner på hyllorna. jag måste ha en. jag hittar helt ljuvlig pancetta och bestämmer mig för att leta upp en trevlig pastabotique.

uno uovo.  parmiggiano *visar storleken med fingrarna eftersom jag inte kan kommunicera på detta språket och den här farbrorn kan inte ett enda ord på engelska* samt pici. jag får allt omsorgsfullt inpaketerat och när jag äntligen lämnar affären är det med ett stort leende. den söte gamle mannen som inte kunde förstå mig alls. ändå gick det så bra att handla och jag stegar vidare i ösregnet, fylld av värme och självförtroende. det är inte alls svårt att klara sig här om man bara är lite glad och visar intresse för mat. då blir man väl omhändertagen kommer jag att upptäcka ju längre veckan lider.

när jag så till sist kliver in över tröskeln hos mina pizzavänner är jag genomvåt. till och med min hatt har börjat sloka. de skrattar åt mig när jag kommer in som en dränkt katt och jag skrattar tillbaka. en cappucino ber jag. den långe ler och nickar som hade vi något hemligt samförstånd. och det är så det känns. han försvinner en kort stund för att återvända med en något suspekt kaka på fat med silversked. han räcker stolt över den till mig och säger något på italienska i stil med,, detta bjuder jag på. jag tar emot och skrattar. vi är kompisar nu. pizzamannen och jag. det visar sig vara en vansinnigt god äppelkaka av något slag. jag berättar att jag älskar den. den långe skiner genast upp och säger att han ska berätta det för mama. jag tackar för kaffet och lämnar pengar på bardisken när jag går. ingen som kontrollräknar eller ens tar upp mynten. något som skulle vara otänkbart hemma. varför har de godare kaffe på en mörk pizzeria än vad de har på det dyraste trendigaste caféet hemma i sverige? jag älskar italien. jag älskar att jag kan gå in på en pizzeria eller en bar eller ett café och göra precis likadant. dricka mitt kaffe stående vid en disk.

väl tillbaka på internetcaféet har michael precis två minuter kvar och vi packar ihop och åker hem mot vingården igen. jag packar stolt upp mina inköp och berättar att jag inte tänker resa hem igen. någonsin. till carbonaran dricker vi gårdens eget bordsvin. i doften av rosmarin och salvia slår vi oss ned på den spartanskt möblerade uteplatsen och känner att vi lever. michael tänder en cigarr och jag kommenterar det inte ens. här finns inga regler. inga dömande känslor och inga det-luktar-så-illa-förbud.

och jo. vi åkte hem.

och jag har äntligen kommit på vem han liknade. som jag tänkte på hela sommaren. det är ju petter. naturligtvis. varför kom jag inte på det då? märkligt hur vissa saker hänger ihop.

granjakt och nya fynd

Publicerad 2010-11-26 20:27:50 i Allmänt,

när kassan är lite halvskral inför paris får man fynda efter bästa förmåga. en kartong med färska dadlar måste väl räknas som en nödvändighet i adventsmyset och även en smula lyx? ända sedan ia och jag blev påbjudna dadlar i kassan på papaya livs i örebro har jag varit fast. det var något helt annat än andra dadlar jag hade ätit. luftiga fina som små konfekter liggandes sida vid sida, tätt tätt som sardiner i sin pappersask. jo, lyx får jag nog kalla det.

den röda scarfen med matchande pärlhalsband inhandlades för det överkomliga priset av fem kronor vardera. vilken lycka. och perfekt till paris.

när det sedan kom till själva julgransjakten hade fyndrundan spårat ur helt. från att ha suttit i bilen och ringt samtal under tiden jag var inne i diverse second hand-places, vaknade nu julandan till liv och ur bilen, med spenderbyxorna på, stiger michael abrahamsson redo för dagens uppdrag. behöver det sägas att han tog sin uppgift på största allvar.

väl inne på granuppfödningen stegade jag direkt fram till en jättetrevlig gran med grenar som liksom pekar uppåt. precis i stil med föregående års granar. tryggt ovetandes om påföljande upptäckt. tydligen får man inte välja gran två år i rad. någon måtta får det vara. tydligen. jag hade tydligt och malligt deklarerat för vännerna att nej nej, kungsgran det är inget för mig. en gran ska lukta skog. en gran s k a  barra. annars är det ju lika bra att köpa plastgran.

kungsgran blev det. och till det en jättestor korg som granrackaren ska stå i. resultatet? en jättestor glass. med våffla till fot. men jag gillar det. anpassningsförmågan blir bättre och bättre och michael är vansinnigt mallig över sin stora fina tjocka gran som inte barrar. högst upp i glassen hänger jag min guldiga valnöt. någon måtta får det vara på tjusigheterna.

ny dress

Publicerad 2010-11-21 12:49:02 i Allmänt,

vaknade upp till snö igår men den är redan borta idag. jag älskar snö och om exakt en månad idag m å s t e  jag ha snö för det är tradition. hoppas bara paris känner till detta och inte gör mig besviken. paris ja. inte långt kvar. fortfarande ingen reskassa sparad och fortfarande ingen ultimat resväska som passar för vilda hanteringar på flygis. en hatt däremot. och en prickig dress fyndad på röda k. nog så viktigt. det andra brukar lösa sig utmärkt ändå. fastän man inte riktigt tror det först.

michael hade födelsedag och trivdes i bubblet på hotell i göteborg. jag ville som vanligt inte åka hem men väl hemma glömmer man fort och finner sig i julmyset istället. snart får julgranen komma in. tiden går väldigt fort och snart är redan julen över. jag förstår inte hur alla dagar i oktober gick så långsamt och så fort nu?! som alltid den här tiden infinner sig känslan av stress och rädslan av att missa alltihop medan det pågår för fullt.


the cake

Publicerad 2010-11-11 16:31:49 i Allmänt,

kalas i helgen. sedan länge har michael tydligt deklarerat vissa krav när det kommer till marsipantårtor. det räcker liksom inte med det självklara. det är ingen vits att ens äta en marsipantårta om inte marsipanen är perfekt s p ä n d. och när födelsedagen börjar närma sig förhör jag mig om vilken tårta som önskas och jag hoppas i det tysta att det inte ska vara marsipan. jag vet inte om jag klarar att leva upp till dessa krav. men jo. prinsess ska det vara. inget annat.

det går bättre än väntat och för att verkligen försäkra mig om att det ska vara så spänt som möjligt så knyter jag ett band runt. så det inte finns några utrymmen för att marsipanen ska röra sig och bli slapp och ful. och eftersom jag inte har tålamod till småpill med rosor får det bli en levande ros.  

söndagskyckling och pepparkakshus

Publicerad 2010-11-07 22:23:46 i Allmänt,

när vi var små fick vi välja mat på våra födelsedagar. jag valde alltid den fantastiska helstekta kycklingen. med sås på skyn samt ris. mamma gjorde alltid såsen på mjölk, inte grädde som jag, och jag förstår inte hur hon lyckas få den så fantastisk god. ända sedan jag flyttade hemifrån har jag lagat den goda kycklingen nästan varje söndag. det har blivit en viktig tradition och nu är den också en del i michaels liv. vi har fått uppgradera till potatis eller rotsaker men såsen är densamma. kycken likaså. alltid färska örter. alltid citron och vitlök. men vad har hänt med den lilla påsen med organ som alltid låg inne i kycken och som var så viktig för såsen?

i år ska vi ha ett pepparkakshus. ett fint rakt perfekt pepparkakshus som inte ramlar ihop. och med nonstop på taket. vita knutar i kristyr som s t e l n a r  och inte rinner. kraven var höga och vi var båda överens om hur huset skulle liksom förgylla hela köksfönstret och skapa en hemtrevlig julstämning.

efter några brända älgar och förvisso perfekta sniglar, gick vi till ica och köpte en byggsats för peppishus. kartongen utlovade precis det där perfekta huset vi ville ha och det fanns ingen tid att spilla. enligt bruksanvisningen som lästes noga skulle socker smältas till en seg karamellig smet. det stod ingenting om hur det smälta sockret skulle spinna spindelväv över hela köket. väv som sedan stelnar.. efter många aj (o my god vad varmt socker är varmt) och svordomar stod huset så ändå klart. resultatet blev fantastiskt fint och .. konstnärligt. ett alternativhus kan man säga.

moment of surrender ;)

Publicerad 2010-11-04 21:44:20 i Allmänt,

det är kallt ute. frostigt men inte snö. de stora ekarna utanför står nakna kala med ett lager snökristaller som skydd. löven som ännu ligger kvar är frasiga och kommer senare fram på förmiddagen kasta tillbaka små kristallblixtar mot passerande. men ännu är det mörkt och lite kusligt. när klockan ringer har jag redan legat vaken i nära en timma. undrat om det inte är dags snart. jag har tänkt att jag måste stänga av klockan innan den ringer men en envis tvångstanke tvingar mig ändå kvar för att invänta alarmet. jag rafsar åt mig mobilen och väljer stäng av. försiktigt och för att liksom göra så lite väsen av mig som möjligt rullar jag ur sängen. det måste skötas tyst och obemärkt. om han vaknar förstörs alltihop.

under gatlampan syns en hund och snart träder även dess ägare fram ur mörkret. jag tassar tyst bakom dem, som i skydd av deras sällskap, ner till torget. caféet har ännu inte öppnat så jag går och bligar in genom fönstret och tecknar åt emma att komma och öppna. inne i bageriet är det varmt och välkomnande. fönstren har immat igen av den varma ugnsvärmen i kontrast till kylan ute. jag förstår att detta är något jag kommer tänka tillbaka på senare. det är ett sådant moment.

emma har redan förberett en tårtbit med namn och år samt franska varma mackor som ligger i grillen. jag försöker föra en konversation med henne samtidigt som mjölken skummas men väsandet överröstar min berättelse om vad jag har i paketen. jag frågar var ljusen finns och brickor. jag får en utförlig beskrivning för att hitta rätt i flyttjungeln. emmas lägenhet liknar för tillfället en tom borg i ruiner. det viktigaste är redan borta. kvar är kala väggar och svarta sopsäckar med före-detta-vardagslivsgrejer. en utrensning har skett och början på något nytt kräver ibland en flytt. och kräver verkligen att släppa taget om det gamla. jag minns att jag tänkte just så när jag vadade fram mellan säckar och kartonger. att släppa taget. en gång var det hennes hem och trygghet. eller flykt eller vad det var. kanske trivdes hon aldrig särskilt väl där men jag gillade när hon bodde där. och framförallt michael gillade att hon bodde just där. han talar fortfarande och ofta om just den där perioden. när vi inkvarterade oss där varje gång. hur det inte fanns någon lampa i taket och hur soffan var så skön att sitta och spela poker i. och hur badrumsgolvet liksom var impregnerat av olivolja. man hade inte torra fötter när man var på besök där.

michael sover fortfarande när jag kommer tillbaka. eller låtsas sova iallafall. det har börjat bli ljust men persiennerna är neddragna i sovrummet och jag rafsar fram ljus och dukar upp min take-away-påse och smyger in i rummet. det är varmt. riktigt varmt och han ser alldeles febrig ut när han ligger och låtsassover med elementet i ryggen.

kastanjerna tittar på mig och ett hej utbyts. kastanjeträdet river av pappret som ett barn och sliter upp kartongen. sedan äter vi i tysthet och då och då sneglar vi på varann och vet att den andre vet exakt samma sak. den franska senapen sticker mig i näsan lite som en påminnelse. utanför detta pågår livet för fullt. vi måste ut snart. sätta igång tiden igen.

det är den femtonde november en tidig askersundsmorgon och jag vet att efter detta kommer ingenting vara detsamma igen. jag är förlorad och överlämnar villigt min soul till härligheten. finns ingen anledning att hålla tillbaka längre. och ingen anledning att låtsas om något annat.



äggmani

Publicerad 2010-11-03 20:53:27 i Allmänt,

allt sedan mannens träning satte igång på allvar har han haft dille på ägg. okej det är väl normalt men inte vilka skojarägg som helst utan perfekt-lös-mittemellan-mjuk-kokta-ägg. i dagarna tre smög jag upp tidigt tyst och försiktigt för att inte väcka äggmannen. jag skulle koka det perfekta ägget. första dagen och även en bit in på dag tre inbillade jag mig att jag skulle lyckas. det är väl allmänt känt att jag tror mig kunna allting och göra allt perfekt. detta var inte ett undantag. jag visste visserligen inte hur man kokar ett ägg men tack vare internet kände jag mig någorlunda påläst och tänkte lite hur svårt kan det vara. ägg som ägg. jag ville inte höra mer,, nej men det här är alldeles för hårt. gulan blir mjölig. eller nej nej det är alldeles för löst, kolla här det rinner ju ut. med nypressad apelsinjuice och fikon och hela alltihop var spänningen densamma varje morgon. har jag lyckats finna den ultimata koktiden. det var lite som att öppna ett kinderägg. samma känsla.

dag tre köpte vi en äggkokare. det förklarar kanske slutet på ägghistorien. say no more. jag erkänner mig besegrad inom ämnet ägg. motvilligt men ofrånkomligt.

äppelpaj däremot. det kan jag. hemligheten? hyvlat smör. alltid alltid hyvlat smör ovanpå. det gör hela skillnaden.




Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela