kasparthedog

sardinen vill att burken öppnas emot havet

julmys

Publicerad 2009-11-27 09:11:26 i Allmänt,

onsdag göteborg. vilka fina julfönster NK gör!! ett måste om man inte sett dem redan. julmusik i bilen. julisar införskaffades på stan. julpynt överallt. nya jullakan med hotellyta åkte med i säcken och öppnades redan hemma samma kväll.

torsdag soppor i långa rader. det fantastiska brödet. biltvätt. vem-där-turnering. en riktigt lugn och behaglig HEMMA-ledig-dag. julgranar stod redan nonchalant lutade mot statoil när jag väntade på min tur i tvättmaskinen. som om de liksom ville visa upp sig. jag försökte välja ut vilken jag velat ha. från håll. det var inte lätt. jag minns förra årets gran. den åkte hem med oss på taket i sin lilla strumpa. det var nästan den finaste granen jag haft. eller jo. kanske var det den allra finaste.





knoblauchsuppe

Publicerad 2009-11-26 12:06:57 i Allmänt,

hittade så äntligen det ultimata vitlökssoppareceptet. länge hade det gått och knorrats om österrikes fantastiska knoblauchsoppor men utan det riktigt rätta resultatet. hemligheten skulle visa sig vara att googla receptet på originalspråk. tur för mig att mina tyska ord fanns kvar.

nästa soppa på tur blir jonas tomat. sopperioden har bara börjat. tidigare i veckan gulaschsoppa (fast fusk. köttfärs). viktigast av allt ett gott bröd. det fantastiska idag.

kardemumma

Publicerad 2009-11-22 13:18:21 i Allmänt,

iskall höstprom vid havet. bubbla lite för att tina upp. ljuvlig buffé som vanligt med löksoppa och kalkon med äppelsås. kvällens stora överraskning var kardemummaparfaiten med päron. parfait brukar inte vara min älskling men denna var succé.

återupptäckte en gammal favorit sedan jag hittade den fina kardemumman i örebro. låta några kapslar ligga med bland kaffepulvret. det enda man skulle behövt nu är färska fina bullar. stora. men de är slut. någon form av åtgärd krävs nu.


roadtrip

Publicerad 2009-11-18 22:14:21 i Allmänt,

mammas valnötstårta. pizzastund hos emma och tonie. fika hos mormor. tandläkarbesök. räkorna på tutingen. roadtrip i mörkret. shell/seveneleven har förvånansvärt gott kaffe!?


ia följde med oss hem till falkenberg. skumtomtechock på shell. fika fika äta fika. michaels-antingen-eller-lek. den skumma bilen som körde framför oss. på väg till varberg skulle jag visa de omtalade grisarna men de sov som vanligt. vilka latmaskar de blivit.



papaya livs

Publicerad 2009-11-18 21:42:03 i Allmänt,

medan m besökte min (och nu sin) homeopat passade jag på att fördriva tiden i min favoritaffär. är det något jag saknar i falkenberg när det gäller affärer är en riktigt bra arabaffär. jag kan gå runt i timmar och liksom botanisera. lukta känna prata smaka. jag hade hoppats på att få träffa på någon av mina gamla kamrater där inne men de verkade vara på rast.

med mig hem följde diverse nötter och dadlar och hela underbart gröna kardemummakapslar. finns det något trevligare än att plocka sina kryddor och nötter i lösvikt?




michaels födelsedag

Publicerad 2009-11-18 21:29:58 i Allmänt,

örebroresan muntrades upp med väl utvalda stopp längs vägen där michael fick öppna sina paket i tur och ordning. dessa stopp hade noggrant valts ut av olika anledningar. platser som på något vis var av betydelse för mig och oss. även förra födelsedagen firades i mina hemtrakter. och den födelsedagen förra året, minns jag mer tydligt än någon annan dag. jag hoppades på succe även denna gången. tänk att det kan vara så roligt att fira någon annans födelsedag. nästan roligare än ens egen.

mysigt besök i birgittas kyrka i vadstena hanns också med. först knorrades det men väl inne förstod han vad jag talat om.

väl framme fortsatte firandet med restu och bio. det var på det hela taget en riktigt lyckad dag.

elva elva

Publicerad 2009-11-11 21:06:46 i Allmänt,

hade en fikadag med anna. jag måste lära henne att coola ner lite. det gör man genom fika. långa fikastunder och flera stycken. medan m var i studion sjönk vi ned i chesterfield-gruppen på roberts med kaffe. de envisades med att hälla socker i annas. två gånger. kanske tyckte de att hon såg liten och tanig ut ;) fyllda med energi kunde vi fortsätta ut på stan för att söka present till den kommande novemberfödelsedagen. och när man varit så effektiv och duktig och funnit vad man söker så kan man slå sig ned för ytterligare en välförtjänt fikastund. nu fanns inga engelska soffgrupper att tillgå. istället klättrade vi upp på varsin barstol. fick mig att tänka på hur ia alltid ville sitta på lagret i stockholm. och absolut inte klättra upp och visa rompa på en hal barstol. det fick mig att sakna stockholmsresorna. speciellt nu den här tiden när julstämningen börjar infinna sig.

äntligen. vännerboxen. ett måste mitt i hösten.

fyra dagar

Publicerad 2009-11-11 20:40:29 i Allmänt,

jag längtar hem nu.

vi brukade jämföra och undersöka våra fötter.

home is where the heart is.

hallelujah-dofter

Publicerad 2009-11-08 14:48:48 i Allmänt,

1. nyöppnat kaffepaket
2. färska kanelbullar (utanför någons dörr)
3. en ny tidning
4. bibliotek
5. när någon skalar en apelsin
6. ny färsk julgran
7. delad vaniljstång
8. nya elektronikgrejer
9. varbergs kurort
10. stekt bacon

bubblare: fuktiga löv

äna montäna

Publicerad 2009-11-04 21:02:36 i Allmänt,

stackars lilla anna. plötsligt var hon så liten och hjälplös. och plötsligt såg jag henne som hon faktiskt är. bara ett barn. hon växte så fort in i anna-fixar-rollen och allt vad det innebar. hon var en av oss och man såg henne som vår jämlike och inte alls som ung. men skorna var egentligen alldeles för stora, fastän hon fyllde ut dem väl. jag glömmer bort ibland att hon är bara arton år. det finns ingen som jag älskar att provocera och retas med som anna. ingen på jobbet som får mig att skratta som anna. inget humör så skiftande som annas. och fastän hon hatar mig ibland så är den bästa stunden på dagen när anna hasar in i sin humledress. innanför den, pyamas och till detta uggs.

nu får du vila dig för jobbet är inte detsamma utan dig.





Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela