kasparthedog

sardinen vill att burken öppnas emot havet

be careful what you wish for

Publicerad 2011-07-31 22:36:29 i Allmänt,

man får vara lite försiktig med vad man önskar sig. när vi var i italien och vi mådde som bäst hade vi varken telefon eller internet eller tv eller tillgång till våra personliga saker i hemmet. jag inbillar mig att det var det som var grejen. att inte ha något annat än sig själv. och när vi kom hem bestämde vi oss för att försöka leva mer i nuet som vi gjorde där.

sedan vi kom hem har min telefon slutat fungera sånär som på någon timma eller så, per dag. internet har slutat fungera. de säger båda att det saknas anslutning. jag vet inte vad de försöker säga mig. mickes båda fungerar utmärkt. kanske önskade han inte tillräckligt hårt att allt skulle förbli som på resan. kanske längtade han i smyg hem till sitt sociala teknikbaserade nätverk. hursomhelst. utan internet blir det inte många blogginlägg. men ikväll har jag lyckats fixa något.

vi var i helsingborg och helsingör. sedan hade vi besök. sedan åt jag seglarbullar på vår nya utesoffa. det som inte syns på bilderna är kantarellerna vi plockade idag, följt av mickes bad i spöregn. nu kan det kännas på sin plats med fransk löksoppa. trots att busvädret har lagt sig.

en lista

Publicerad 2011-07-17 14:33:23 i Allmänt,

top 5 med regn

morden i midsomer-festival
öppen altandörr och dripp dripp på parasollet
gurkorna kan växa sig ännu större
kaffet smakar ännu godare i skenet av stearinljus och med regn på fönstret
kantarellerna kan växa upp lite i skogen för att sedan hamna på våra kvällsmackor

bubblare: googla rätt på de ultimata gummistövlarna inför ännu mer regn

ett nytt bord

Publicerad 2011-07-16 23:53:26 i Allmänt,

jag minns inte var jag kände det sist. eller hur länge sedan. men vädret är det samma och den lite sträva känslan när jag drar fingret längs den lite torra (och om regnperioden fortsätter, snart flisiga om vi inte oljar in det) kanten på vårt nya trädgårdsbord. det är en efterlängtad förmiddagssol som sällskapar oss vid våra middagstallrikar. fisk på mickes och köttgryta på min. vanan från italien är med hem. är man sugen på fisk äter man fisk, är man sugen på kött och vitlök äter man det. och kanske viktigast av allt. är man sugen på pasta ska man äta det fastän man inte är ensam hemma. plötsligt säger han något som jag haft i tankarna men inte ännu lyckats sätta ord på. -det känns,, familjärt på något vis, menar han. bordet. och det faktum att allt vi behöver till middagen ryms på bordet. att äta köttgryta med pappardelle får mig alltid att känna mig trygg och hemma. och att sitta vid vårt nya bord och äta precis vad jag är sugen på utan att kompromissa för att m inte kan äta pasta, får mig att känna mig mer nära mig själv och honom än någonsin. we are one but we are not the same.

och det känns skönt. att äntligen ha något som känns familjärt. och förnimmelsen av en känsla och en tid då allt kändes tryggt och hemma. och efter att ha varit ifrån den känslan i några år nu börjar saker och ting runt mig äntligen kännas familjära. och att sitta ensam i soffan på lördagskvällarna när m är på jobbet, ger mig tid att vara just ensam och att känna min del i vår lilla familj. att våga vara ensam och att inte behöva någon är en befriande känsla. men redan i nästa skrivande minut inser jag att det inte alls är sant. alla behöver väl någon. men om man behöver någon annan för att vara sig själv så blir det nog svårt att vara ensam. och jag tänker att alla de som ser med medlidande på mig när jag sitter ensam på café eller köper en torskfilé eller de som erbjuder sitt sällskap när jag berättar att jag ska vara ensam hemma, jag tänker att de människorna har nog aldrig vågat vara ensamma med sig själva. det är en smula sorgligt.

ikväll firar jag min ensamhet med kaffe i mina nya italienska secondhand-koppar. jag undrar i vilken familj de bott innan de kom till mig. och om de också stått på ett familjärt stort trädgårdsbord i solljuset och blivit varma. jag undrar om de som hade dem älskade dem lika mycket som jag gör nu. om de, precis som jag, uppskattade den tjocka kanten och det knubbiga örat. och hur perfekt de ligger i handen. jag är inte precis den typen som tittar tillbaka på saker och undrar varför jag inte gjorde det och det. men detta ångrar jag. varför köpte jag inte alla koppar hon hade att sälja? varför bara de här två? tänk om de går sönder. för saker går ofta sönder i min familj. speciellt koppar och speciellt de finaste. men så får man en ny bästakopp. tills den går sönder. min allra allra bästaste hade jag limmat sju gånger. sedan fick jag släppa taget. men jag tänker på den ofta när jag letar i skåpet och funderar på vilken jag är sugen på just idag. det är ofta just den modellen som hade varit den perfekta. den som inte går att få längre.

i kylen ligger en enkilos rostasfile från mostorps gård och väntar på bättre tider. jag var där igår, i nya gårdsbutiken och det fanns så mycket jag ville ha.  och det kändes synd att dela på ett så fint köttstycke. imorgon får vi äta samma rätt helt enkelt. imorgon blir det grill och kanske plocka av tomaten som börjar bli väldigt röd. den allra första för i år. mike ska få den. han som älskar tomater så mycket. varje dag en fest. varje dag något att fira. det får man inte glömma bort eller ta för givet för då kommer inte tomaterna vara lika röda längre.  

lago di garda

Publicerad 2011-07-07 21:40:59 i Allmänt,

gardasjön och hemresa samt några resefynd och mina gurkor som växt sig gigantiska under tiden vi var borta.



chianti <3

Publicerad 2011-07-07 20:46:04 i Allmänt,

marknad i panzano och hemmamys på vingården. missa inte våra husdjur vildsvinen som härjade efter ekollon bakom vårt hus. de hade sina smågrisar med sig också men de syns inte på bilden. hur söta som helst. vi träffade dem på kvällsprommen också men då var de inte lika söta. det kändes inte alls lika bra att inkräkta på deras område. när de hälsade på oss var det liksom på andra villkor. konstigt nog höll de sig på avstånd varje gång vi skulle grilla. då hörde vi dem inte ens. annat var det med Luna the dog som kom smygande runt knuten varje kväll precis när köttet var färdigt på grillen.

 

home is where your heart is

Publicerad 2011-07-07 14:57:41 i Allmänt,

att komma tillbaka var som att aldrig ha lämnat. allt som vi mindes och saknade fanns kvar, nästan orört. samma butikspersonal, samma pizzafamilj, samma hund. same same och inte det minsta annorlunda. bara bättre. på något sätt bättre. nu när vi är hemma måste jag gång på gång fråga m varför vi bor här nu igen. varför vi står ut med att vara 50 veckor i landet-lagom-tillrättalagt-reserverat-instängt-inte brusa upp-inte ta en dag i taget. och varför inte 50 veckor i landet mat-passion-rage-ciaociao-älska sin mat-dricka kaffe i baren varje morgon-prata med främlingar, när det är så uppenbart att det är där man borde vara. på vägen genom tyskland stannar vi en dag tre gånger varav på två av rastplatserna kommer människor vi inte känner fram till oss och söker kontakt. vill prata och se vad vi har på grillen. när vi stannar i italien är det buongiorno från varannan människa på vägen till pastaaffären och jag kan se ögonfärg på varenda en jag möter. när vi kommer hem till sverige igen tittar nio av tio ned i gatan när vi möts på trottoaren. jag kan inte låta bli att fascineras över detta. vad är det vi är så rädda för? och vad är det värsta som kan hända om man är glad och trevlig, tittar människor i ögonen och hjälper mannen i kassan framför som tappar sina mynt på golvet istället för att sucka och tycka att kön tar lång tid. vi diskuterar detta och kommer fram till att sverige ändå trots de uppenbara svagheterna är fantastiskt men att vi tar med italien i våra hjärtan, hem till det som är tyst, igenknäppt och lagom. och när vi grillar senare på kvällen gör vi det italian style. med högra skratt och med vin i dricksglas. till detta kaffe och myggljus klockan tolv en onsdagnatt. fastän det är förbjudet och fastän tanterna i houset bligar snett i sina nattsärkar från fönstren där de tror att de gömmer sig bra bakom gardinen. men jag kan inte låta bli att le. och jag vet att de här tanterna och tankarna finns överallt. det blir bara extra tydligt i vårt land där ingenting får överskrida gränsen för lagom, ganska och mellanmjölk.  


  

visst finns det mål och mening i vår färd

Publicerad 2011-07-07 09:58:46 i Allmänt,

bilresa falkenberg-greve in chianti. röda korvar i danmark, engångsgrill på rastplats och jorgubbsplockning i tyskland. värmeslag och vilda gester ifrån arga bilar i italien. man ser ganska mycket mer genom bilfönstret än uppifrån luften. och man får ta med sig mycket mer fynd hem. och man kan stanna när man vill. och man får sova i bilen på luftmadrass och på hemresan ligga som skedar i en låda. micke på ena sidan, hans gitarr på andra. som sardiner.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela