kasparthedog

sardinen vill att burken öppnas emot havet

hotell skansen båstad

Publicerad 2009-12-20 20:06:55 i Allmänt,

vi skulle fira min födelsedag. lite i förväg. lite extra. lite i smyg. m hade fixat något alldeles extra menade han. och jag skulle älska det. jag som precis börjat vänja mig vid varbergs kurort. men okej. prova något nytt är viktigt.

jag hade bara varit i båstad en gång tidigare och då på danska glassbaren. ett alla tiders besök visserligen men detta skulle komma att bli det bästa.

vägen till kallbadhuset var livsfarlig. många blöta tassar hade redan gått där fram och tillbaka och när vintern kom till båstad hade detta förstås oundvikligen resulterat i en halkbana. varken mer eller mindre. men när bambisarna i sina morgonrockar väl kommit fram väntade det jättevarma badkaret någonstans där bakom all ånga. tassarna var vid det här laget förvandlade till isbitar och knakade skönt i det varma vattnet. vad som följde sedan kan endast förklaras som ett hallelujah-moment. bästa badet ever. man fick hela tiden doppa huvudet i värmen för att inte ha för många istappar dinglandes i nacken. men det var underbart.

på kvällen åt jag svampsoppa med lokaluppfödd kyckling och jordärtskockspuré. till förrätt. sedan traditionell oxfilé tournedos med bearnaisesås och rostad potti samt bacon och smålökar. kvällen fullbordades sedan med irish coffee.

frukosten imorse orkar jag inte ens tänka på.

tack m för den bästa presenten någonsin.

nu snöar det


chestnuts roasting on an open fire

Publicerad 2009-12-15 18:51:17 i Allmänt,

jul på liseberg med rostade kastanjer, kanelsockriga churros och souvas. allt var vitt och väldigt mysigt och juligt. och iskallt.

lite i förväg kom ett paket från ia med posten och eftersom jag inte kunde vänta så dröjde det ungefär tre minuter efter att jag kommit innanför dörren, innan jag slet upp paketet. inuti skulle det visa sig ligga ytterligare fem paket. s-u-c-c-e.

hallå trevlig glöggfest

Publicerad 2009-12-10 09:53:33 i Allmänt,

glöggkväll hos förtjusande maria som hade fixat så fint och mysigt till oss. små dadlar inbakade i bacon, peppisar med grönmögelost, ost-och-oliver-grejer, breasola, lufttorkad skinka, pesto och munsbitarna framför andra, fyllda champinjoner. till detta glögg och det trevliga sällskapet. ovanpå allt detta, till min stora belåtenhet, paranötter. en höjdarkväll. teresa kanske är en av de roligaste jag känner. och bleta en av de finaste. maria själv är en sann rockstar. kolla vilka ladies.

radband, tallpromenad och julbord

Publicerad 2009-12-08 23:19:04 i Allmänt,

med posten anlände en present från ia. ett radband till samlingen. på något outgrundligt sätt hamnade det runt michaels hals istället. det matchade tydligen dagens outfit perfekt. pricken över iet så att säga. men där satt det inte så länge..

efter en gran (tall)promenad var det förstås oundvikligt att bli sugen på julmat. jag hade inte kunnat sluta tänka på michaels grönkål sedan förra julen och nu var jag i det närmaste desperat. grönkål förresten. vilken grej. jag hade inte smakat det (av förklarliga skäl- hur gott låter grönkål?!) fram tills förra året, min första december i falkenberg.

julskinkorna låg och samsades i stora drivor i affären. jag mindes mina kompisar grisarna på vägen till kurorten och valde till slut en svindyr ekologisk. michael stuvade grönkålen på sitt speciella vis och under den tid det tog att koka brysslisarna hade han redan slängt ihop en legymsallad. not for me. men den såg fin ut och tydligen en tradition i den abrahamssonska familjen. beträffande min familjs traditionella chokladpuddingsdessert kom denna att falla i glömska under allt ståhej. hur mormor lyckats laga julmiddag till hela släkten under alla år är faktiskt inte klokt. helt obegripligt. hursomhelst så var vi rörande överens om att vi gjort det godaste julbordet. på blanka två timmar. imorgon knäck.



linnea

Publicerad 2009-12-06 10:55:46 i Allmänt,

så äntligen blev då besöket av. förväntningarna på den lilla hade nu växt sig extra stora. men hon var ändå coolare än jag kunnat tro. så lik både h och k. två i en liksom. så häftigt det är. och vilken stjärna hon kommer bli. av sådana förädrar kan det inte bli något annat än en riktig cooling.

1 december

Publicerad 2009-12-01 11:10:50 i Allmänt,

farbröderna från förra året hade redan gått hem och värmt sin glögg. och utan dem var det inte riktigt samma sak. men så stod den bara där. det var lite som i en uppenbarelse. plötsligt liksom skimrade den till och visade sig med ljus och glitter och kulor. jag tyckte det var lite märkligt det där med glittret eftersom jag aldrig haft glitter i min gran. men ändå. jag förstod att det var något alldeles särskilt med den. vi bäddade ner den i en sovsäck och så fick den följa med oss hem. hela bilen impregnerades med grandoft. till detta julmusik.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela