kasparthedog

sardinen vill att burken öppnas emot havet

this is far too healthy, i like coffee i like chocolate and ice-cream

Publicerad 2009-06-30 10:44:37 i Allmänt,

den perfekta dagen börjar på egg&milk med trevlig frukost american style. vad man än tycker om amerikattttt så har de goda bagels. och pancakes. en genialisk idé. varför INTE äta pannkakor till frukost. utmärkt.

varsin liten påse med mynt hade jag pysslat iordning. 140 kr var noga räknat. endast till chokladhjul. michael spenderade fem kronor direkt när vi steg innanför grindarna till liseberg. mjölk eller schweizer? mjölk tack. två kilo choklad. tjugo små. senare gick han och hämtade en paradisask också. jag försökte vinna en toblerone modell BIG. mina pengar tog slut men jag vann ingenting. min behållning kom på ben&jerrys glasscafé. milkshake på två valfria kulor.

el stockholmo

Publicerad 2009-06-26 13:29:51 i Allmänt,

stockholm yeahyeah

det absolut mest självklara besöket var såklart östermalmshallen. efter flytten till falkenberg har besöken blivit färre och färre och nu var det nästan som nytt igen. groteska köttstycken där på sina krokar. makabert små fågelkroppar. blodiga biffar. knotiga benbitar. inre organ. ändå denna fascination. alltid. den där speciella lukten av kött. och den där lukten av itusågat ben. kan inte hjälpa det. samtidigt som det äcklar så gillar jag det. alla städer borde ha sin saluhall. eller så borde jag bo i en sådan stad. med så mycket mat och så mycket inspiration. efter köttet, ost. frukter. nötter. fisk. kaffe. choklad. pånyttfödd igen.

inne i hallen blev michael såklart hungrig. han hade fått syn på danska smörrebrödsplacet. o no. mackor är inte riktigt vad jag tänker mig när jag är hungrig. men sitta med för att sedan hitta något roligare, ok. utan att tveka beställde skaldjursfantasten den tunnaste lilla danskt-rågbröds-skivan jag hade sett. ovanpå detta räkor i prydliga rader. räkor i trängsel, menade servitrisen. japp. precis den. när kvittot kom förstod jag varför de låg i så fina korrekta rader. (eller, trängsel om man vill) och varför det just är östermalmsfolk som käkar här. under samma tak hittade jag dock den godaste wrapsen (L.A-classic) som jag ätit. till det, nypressad apelsin-och jordgubbsjuice, för en tredjedel av räkpriset.

det godaste kaffet fanns på mocco. mitt första besök här. utsidan såg farligt trendig ut och i kassan en blond stockholmsbrutta som stöddigt frågade om det skulle vara något mer? nej bara detta tack. och så ett glas vatten. för jag var törstig. och desperat. därav det märkliga cafévalet. men det skulle visa sig att det var den godaste cappuccinon jag smakat. faktiskt. hon kunde göra kaffe hon. the brutt. who knew. man ska inte döma på förhand.

a journey with no end

Publicerad 2009-06-25 12:24:06 i Allmänt,

örebro på sightseeing ;) kändes inget vidare att behöva lämna igen.. örebro är mycket finare och trevligare när man inte längre kan ta det för givet. så mycket trevligare. så mycket finare. så mycket mer gemytlig stämning nu när man har något annat att jämföra med. ändå lämnar jag örebro till förmån för något annat som verkligen inte finns i örebro. något mycket viktigare. men det var kul. måste tillbaka snart igen. så mycket som var stängt.

emma-besök

Publicerad 2009-06-19 00:02:47 i Allmänt,

emma kom på superimpulsbesök. skulle hinna med så mycket. stålis, laxbotique, ugglarp, emmas bästa vän frisören.. den bäste vännen hade tyvärr stängt tidigt den här dagen. men ändå. hans skyltfönster var representativt nog. vissa saker förändras inte. och spöregnet som väckte oss förvandlades så småningom till sol och vi kunde ta en titt på de aldrig förändrade vågorna. vissa saker vill man ha precis som de är. som de alltid varit. de beiga korna som alltid sover. det skiftande vädret vid havet. obeslutsamheten vid glassboxen. skylten vid korsningen. sista svängen där när man precis ser havet. tillbaka direkt. efter alla dessa år. tillbaka precis där.

packning inför semester i lysekil, örebro och stockholm pågår. packning på mitt eget gamla beprövade vis. skillnaden nu är att min resekompanjon mr pastell kräver minst lika stor plats i resväskan. NO success.

mr mandela, ost och semesterDAYS

Publicerad 2009-06-16 17:04:56 i Allmänt,

så förflöt min första semesterdag utan att jag hann märka att tiden gått alls. dag nummer två har redan gått mer än halvvägs utan att jag märkt det. hur kan tiden gå så annorlunda fort och långsamt hela tiden?? en måndag på jobbet går på inget sätt lika fort och tyst som en måndag på semestern. min FÖRSTA riktiga betalda semester för övrigt. jo jag vet att det säkert finns en del som tycker att jag tjatar en smula för mycket om min s-e-m-e-s-t-e-r. cant help it.

daytrip till malmö. var inte alls lika bröligt och jobbigt som jag fått för mig. jag hade en sommarkompis tillika brevvän därifrån när jag var liten (och stor också förresten) och hennes främmande språk fascinerade mig. detta högljudda, bröliga, liksom-söka-uppmärksamhet-språket. inte mycket har förändrats på 20 år. inte mycket alls. samma uppfattning och samma, tyvärr, fördomar.  men ändå, mitt andra besök i staden  visade sig bli en mindre succé. första gången åt jag mest. vore synd att säga att jag såg särskilt mycket annat än mat denna gången heller.. but still.. malmö är inte så fult och grått som jag gått och inbillat mig. speciellt inte möllan. och ännu mindre möllans ost. hit återvänder jag gärna. vilken grej. att spendera tre hundra kronor på ost känns på inget sätt lika jobbigt som tre hundra på telefonkort eller strumpor eller bensin. känns inte alls. till det ett gott spanskt vin och så är man halvvägs till nirvana. just like that.

nelson mandela-utställning/tema. MYCKET inspirerande.















mina lediga två dagar

Publicerad 2009-06-13 07:58:05 i Allmänt,

ben&jerry-festival. trevliga människor och trevlig glass. en höjdarkväll tillika idé. tack för det initiativet possum.

varbergs kurort. rummet denna gången något lite lyxigare. lite större. maten lika god som vanligt. min nya tillbaka-skattepengarna-bikini passade perfekt till det blå vattnet  i poolen. från och med nu ska jag sluta gå in i surfaffären i varberg. det slutar aldrig bra där. fyndade även ett par nya mysbyxor. ett måste. passade utmärkt till regnet som är nu.

söndag igen

Publicerad 2009-06-08 23:23:26 i Allmänt,

ibland bara måste man åka till göteborg en söndag och gå på italian restu. ibland måste man.  så är det och så var det igår. min pasta med räkor och musslor i vitt vin och vitlök var fantastisk. kaffet var inte att skoja med. kaffet var utsökt. när michael sedan ikväll sökte efterlikna den italienska känslan  med svenska köttbullar och rostade vitlöksklyftor var lyckan total. vilken kock han är. sötnosen.


bröllop all over igen

Publicerad 2009-06-08 20:02:46 i Allmänt,

charlotte och göran. lammstek med potatisbakelse. pannacotta med hallon. bröllopstårta. lite trevliga drinkar. chokladdoppade jordgubbar. undrar bara vem som envisats med att chokladdoppade jordisar skulle vara lyxigare än nakna. choklad och bär borde överhuvudtaget inte blandas. vad är grejen med hallon och choklad? jag förstår ingenting. ändå tackade jag inte nej till de chokladklädda rubinerna. medan michael spelade roade jag mig med spegelkort. eftersom jag nu upptäckt att det är ganska kul. ja redan.



sun is shining the weather is sweet

Publicerad 2009-06-01 22:46:32 i Allmänt,

finfin lunch i solen. en stor fiskmås kom och höll oss sällskap på bordet bredvid. rivna morötter åt den. blev en spretig mustasch på den långa näbben. jag har alltid gillat fiskmåsar. men de borde sluta bråka i trädet ovanför michaels bil. i like it dotty passar liksom inte alls i det sammanhanget. laban säger att den måste tvättas omedelbart för det är frätande grejer det där. eller kanske inte laban; han mest står och glor med sin tomma vad-glor-du-på-är-du-retard -blick. men laban har föräldrar. en av dem är från stockholm och pratar väldigt kul tycker m. apropå föräldrar så var det mors dag igår och jag har fortfarande inte mottagit någon present eller liknande från loke. ett år fick jag en espressomaskin.. men det verkar som om den här nya faddren har glömt bort att han har en riktig förälder!! jesus christ. såklart loke behöver hjälp att välja ut något riktigt fint??

på hemvägen stannar vi till vid ett jordgubbar-vid-vägen-stånd. michael vevar ned rutan och levererar sin beställning.. jag försöker lite diskret väsa att det är nog inte riktigt så det går till.  jordgubbsförsäljerskan tittar först nyvaket på oss men kommer snabbt på fötter och överlämnar vår beställning. michael nickar belåtet och känner sig mycket nöjd med det hela. jordgubbs-drive-in, förklarar han stolt. och ja. varför inte. försäljning vid vägkanten är nära nog detsamma som drive-in. är det inte?



Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela