kasparthedog

sardinen vill att burken öppnas emot havet

ganska händelselös torsdag

Publicerad 2011-03-31 13:51:40 i Allmänt,

det regnar. och min rygg gör ont. eller gjorde. jag tror att jag latade mig för mycket igår. låg i soffan och hade festival. satt i soffan och drack kaffe. konstaterade att soffklädslarna behöver tvättas. sedan flera månader tillbaka.. konstaterade vidare att inga lediga tvättider fanns att tillgå förrän på söndag. vilken otur att jag jobbar just då.. så jag slog mig ned i min dalmatinersoffa (min är dalmatiner, mickes är mer ko) igen och latade mig ännu mer. misstag.

vi har en spelarliga på jobbet. hemlig för de oinvigda. inte nu längre. denna vecka är det min tur. jag måste fördjupa mig en smula i spelvärlden. tror jag bestämmer mig för lotto. känns lagom för mig. inga särskilda förkunskaper krävs och jag har redan mina siffror.

nu blir det ett besök på röda k. fyndarabstinens. jag vet inte riktigt vad jag söker men jag känner på mig att jag kommer hitta något.

tre månader kvar

Publicerad 2011-03-30 13:59:43 i Allmänt,

hämtade hem en liten del av toscana från blomaffären. får duga så länge men om tre månader är vi där. om exakt tre månader. och det kommer gå fort. jo för när man tänker att det är tre månader så låter det jättelänge men om man sedan tänker att jag inte ens har börjat spara pengar ännu och det bara är tre löner kvar. då är det plötsligt jättenära. ibland får man ändra synsätt lite.

men idag äter vi wallenbergare i sällskap av tulpaner. det fungerar också.

god is in the details..

Publicerad 2011-03-29 23:15:48 i Allmänt,

när jag var tio åkte vi genom tyskland med vår gula ombyggda postbuss. det var varmt, så varmt som jag aldrig tidigare vetat att varmt kunde vara. varmare än varmt. från asfalten (betong?) kunde man se värmen dallra strax ovanför marken. fort fort susade vi fram genom mormors land. de åkte framför oss. mormor och morfar i sin ljusblå buss. bussar var grejen den här tiden. i en buss kan man sova och äta och spela spel. vi hade en madrass som smulade om man nöp på lakanet som ia gjorde. smulade ner som mariekex. men en natt skulle vi bo på hotell. i parken utanför sprang kaniner fria och tuggade gräs. flera hundra kaniner säkert. mitt på blanka dagen och mitt i en stad.

på kudden i hotellrummet där vi bodde hela familjen, låg minipåsar med gummibärchen. en på varje kudde. vi fick mamma och pappas och slogs om dem förstås. och varje gång jag ser en haribobjörn nu så tänker jag tillbaka på den dagen. och det var nog enda gången vi bodde på hotell som en familj. vi bodde på en soptipp en gång också. av misstag. men det är en annan historia. men det minns jag mer tydligt än hotellet. och jag minns våra tält och husvagnar. och jag minns när vi åkte på natten på väg till norrland någonstans. jag minns att jag hade en kakburk i metall under sätet och när jag räckte över den till pappa som körde så stoppade han in flera stycken på en gång. smulorna dansade på sätet. han som aldrig brukar äta kakor. men jag minns inte om hotellsängarna var sköna. det minns jag inte alls.

vi var på asia spa i helgen som var. på kudden låg marianne-godisar och en kimono samt flip-flops och en ros. vid sängen godnatt-te-påsar och en espressomaskin med pods.

det är i detaljerna, i kulisserna, som livet verkligen utspelar sig. det är det man minns. det är det jag minns.




pastasjuk

Publicerad 2011-03-17 20:54:49 i Allmänt,

panerad fisk-dille och ensam hemmakväll med pappardelle. det finns just inget bättre än pasta när man är ensam hemma. sitta i soffan, tända ljus och titta på per. äta pasta med hela ansiktet. äta pasta med kronärtskockspesto, vitlök och mjuk mjölkig buffelmozzarella och få alla bitar själv. älskar det. michael är helt och hållet i o-period vad gäller pasta. han sparar sig till landet pasta i juni. tills dess är det potatis som gäller förklarar han med bestämdhet. då jag själv är periodare så finner jag ingen anledning att ifrågasätta. jag vet hur det kan vara. men just i detta fallet förstår jag ingenting. pasta en gång i veckan kan han gå med på. alltså, det gäller att passa på. och utöver det fortsätter jag att drömma om linguine, pappardelle, tortiglioni och spaghetti. som terapi har jag fyllt skåpen med dessa sorter i olika märken och kartonger och passar på så fort han går hemifrån. men på något sätt så känns det tillfredsställande bra bara att veta att de står där inne, i prydliga rader. ifall att.. och om någon behöver låna pasta så vet ni var det finns..

och så började jag tänka på toscana. och så blev det torta della nonna. och så hade jag marsala till. och kaffe ur moka-bryggaren. inte detsamma men det dög. maskinen är fortfarande på lagning och när jag mailade dem imorse fick jag till svar att det kan dröja. men reservdelar är beställda. men vad menas egentligen med dröja?! en vecka till? två?

har börjat läsa så smått i sigrid combüchens spill. att rekommendera.

och vilket väder det har varit! och så nu lite hagel och snöregn för att liksom rama in vårens ankomst. perfekt. snödropparna lär frysa om rompa nu.

jordgubbar i mars... jag vet.

Publicerad 2011-03-11 21:34:24 i Allmänt,

imorgon tänker jag lägga in bilder från örebrotrippen. men idag har jag jobbat och är alldeles försvagad i huvudet. på-spåret-finalen är precis slut, bearnaisen skar sig och kaffemaskinen är fortfarande på lagning. så..

efter bletas heta tips motstod jag varenda motsägelse i huvudet angående importerade jordgubbar i mars. så jag köpte två paket. de såg ju så stora och mumsiga ut. och ibland måste man släppa taget om det fotriktiga och ge efter för vansinnet. nu ligger de sura jäklarna i balsamico-råsocker-marinad och ska snart läggas på de två vaniljkulorna som ligger på sådär-lagom-upptining. det blir nog bra. en värdig avslutning på kvällen.

X2 helt själv

Publicerad 2011-03-03 23:28:55 i Allmänt,

bakelser X2 all by myself. och vilka fantastiska. jag borde alltid göra bakelser egentligen ;)

det mysiga bageriet i lazytown har öppnat. baguetterna är underbart sega och rustika. påminner jättemycket om de sura torpederna vi hade med till stockholm. med magnifico-salami i tunntunna skivor. framför oss parfymdoftande pantrar med kaffe och koppar i porslin. varsin servett på det nedfällda bordet och så mandelkubb. bakom oss parfymdoftande tuggummituggande sextonårstjejer på sportlov. jag vet inte vilket som var värst. 

det fanns ingen gös denna veckan så det fick bli rödspätta. inte min älsklingsfisk men det blev en trevlig liten gratte till slut. micke övervann sin rädsla och kunde inte sluta leka med fiskstackarna. 

imorgon är det vinlotteri på jobbet igen. jag får inte glömma att åka dit och lämna mitt bidrag. om jag inte vinner denna gången är det något skumt med dragningen.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela