kasparthedog

sardinen vill att burken öppnas emot havet

onsdag torsdag

Publicerad 2011-04-29 23:29:22 i Allmänt,

underbara lediga dagar i solen. som tog slut lite för fort. jag kommer faktiskt inte ihåg när det var så här trevligt två dagar i rad, senast. det har grävts mycket. som mullvadar. sopat och grävt och rivit. myntan från förra året har spridit sig med galopperande fart. även utanför min prydliga steninhängnad har den sökt sig. ut på vilda gräset. jag kan inte låta bli att le en smula åt det hela. vem vill sitta i bur liksom.

fåglarna har fått ett badkar. riktiga fina badkar på fot, fåglarnas svar på tass-badkar, var vansinnigt dyrt och dessutom hade jag svårt att finna det perfekta. man skulle förstår gjutit ett fint i betong. som såna där rabarberblad man ser ibland. jag såg ett fint rakubränt turkost en gång som jag tänker mig när jag tänker fågelbad. dyrt som sagt. istället fick de ett krukfat modell större rejält svart. där kan de ligga och plaska och snygga till sig. jag har gett dem lite blommor också. fåglar är nog så romantiska, de har man ju förstått.

bageriet i slöinge hade väldigt fina seglarbullar. say no more.

the trip

Publicerad 2011-04-20 23:40:44 i Allmänt,

besök hos småkillarna som blivit inte så små längre. noaboa var vaken under så gott som hela besökstiden. lloyd var som vanligt vaken, om inte extra vaken. men tiden gick alldeles för fort mellan grill och örebro och besök och fika och sol och så var det redan onsdag och dags för hemfärd. och som för att förstärka den deppiga känslan av att behöva åka hem igen så började det småregna på vägen hem. väl hemma muntrade vi förstås upp oss en smula med grillning. lövbiffar med örtsmör och råstekt potti. och nej örtsmör är inte längre tråkigt för örtsmör kan göras på mickes eget gamla vis. och då blir det nära nog hur gott som helst...

buon giorno

Publicerad 2011-04-09 18:28:37 i Allmänt,

efter frys- och kylskåpsinventeringen ligger nu följande på mitt bord..

fläskfärs, salvia, oregano, vitlök, ett halvt morotsknippe modell mini, broccoli, sockerärter, grädde, ägg och gräddfil. 

vad göra.  

på min vänstra sida står ett halvdrucket glas italienskt rött. om tio minuter kommer jag ha svaret och om ytterligare någon tid kommer resultatet ligga på min tallrik. men just nu vet jag ingenting.

små basilikafrön har flyttat in i ett eget fönster-växthus. jag hoppas de ska trivas och växa ur kläderna snabbt för det är inget vidare tjusigt hus de bor i. men jag tänker mig en basilikauppfödning där ute sedan. när det blir ännu varmare.

idag har jag suttit ute i solen och druckit kaffe. mest hela dagen. det gäller att passa på nämligen för imorgon har jag tagit en extradag på jobbet. stort misstag som man alltid kommer på när det väl är dags. egentligen har jag inte tid. jag borde studera i min hemma-skola. tre italienska språkkurser har jag lånat på bibblan. till sommaren ska jag kunna beställa på restu, kunna fråga om vägen, kunna läsa en italiensk meny och veta vad juni och juli och de andra månaderna heter. jag ska även kunna räkneorden. de ord som fastnat sedan igår är barba. italienska för skägg. la barba. bara att tänka på barberare. klart roligaste ordet. barba.  


life is good again

Publicerad 2011-04-05 22:23:50 i Allmänt,

äntligen kom måndagen den fjärde. ia-till-göteborg-datumet. jag hade nästan glömt bort det för det var så länge sedan vi bestämde det men så var det plötsligt dags. micke gjorde oss sällskap på egg&milk. det var ett mycket trevligt besök och inte alls lika dramatiskt som sist ia var på ägg och mjölk. och hon tog ingen sån där konstig dricka denna gången.

i haga träffade vi en kompis. soten. han var bara fyra år och då kunde det väl vara tillåtet att vara lite busig menade hans andra kompis, ägaren. den lille gjorde så starkt intryck på oss att ia bestämde sig för att döpa lloyds nya uggla efter just soten.

när vi kom hem på kvällen var jag så trött att det sved i ögonen. förstår inte hur man kan bli så trött av att ha så roligt. men det kanske är just det. alla nya upplevelser. det ögat inte är vant vid. jag var så trött att jag inte ens hetsade upp mig nämnvärt över att jag fått en avi från posten. kaffemaskinen har äntligen kommit! men när vi kom hem var klockan redan över åtta och posten hade stängt. men det gjorde inget.

när vi bodde i örebro åkte vi ofta till stockholm och handlade och fikade och åt. på kvällen satt man i bussen och klämde på sina påsar och kände sig nöjd. väl hemma när man packade upp blev man alltid lite förvånad över hur lite som faktiskt kommit med hem fastän man nästan haft lite dåligt samvete över hur mycket man handlat och slösat. jag tänker på ias påsar som faktiskt var hur många som helst. men nu när jag tänker tillbaka på det minns jag inte så mycket som hon faktiskt köpte. så vad är det i påsarna man släpar runt på hela stan?!

vi hämtade kaffemaskinen iallafall.. imorse. och kaffet smakade bättre än jag kom ihåg det. helt ljuvligt och jag känner mig lagad igen. ganska lagad. detta firade vi med italienska biffar och i skrivande stund ligger m bredvid i sängen och lyssnar på eros. abstinensen är total.

the storm

Publicerad 2011-04-02 23:27:32 i Allmänt,

jag kan inte sova när det blåser. och jag kan absolut inte sova när någon kastar glasgrejer som går sönder utanför mitt fönster. då blir jag rädd. imorgon ska jag gå ut och titta. imorgon när det är ljust och all blåst gått och lagt sig och alla glaskastare och förstörare gett upp. "gå icke ut i gräset med bara fötter, min trädgård är full av skärvor".(södergran, stjärnorna)  kom att tänka på den. jag hade den i ram ovanför sängen en tid när jag var lite yngre. jag tror jag kan se varför nu.

det kanske är en flaskpost. vore inte det något?

man kunde ju stänga fönstret och liksom stänga ute oväsendet. men då blir det varmt och syrefattigt här inne. så det går inte.

jag bad några av mina kollegor räkna upp bäst och sämst under dagen. kan inte säga att de tog det så mycket på allvar eller att de förstod vikten av att summera och uppmärksamma varje dag på det viset. men ändå. efter en stund när jag tvingat dem så kröp det fram både det ena och det andra. jag hade kycklingen vi åt till lunch på bäst-listan. nu såhär i efterhand skulle jag nästan vilja uppgradera till när jag öppnade min nya ben&j-glass. när jag som bäst behövde den efter den här sidan nyårs mest energitjuvande arbetsdag. eller nej, det var inte sant. det allra bästa var när jag precis nästan skulle ge upp efter att ha rivit runt i glassboxen på ica i några minuter. stelfrusna händer och otåliga småtjejer bakom som dividerade om vilken glass de skulle välja. men så fann jag den, under phish food och nån konstig cheesecake-smak. chocolate macadamia.

det sämsta utan tvekan det labila vädret ikväll.

det bästa skulle också kunna vara att jag är vid liv och har någonstans att ta vägen när det blåser och stormar. och att jag har möjligheten att sitta och fundera över sådana här meningslösa saker. det sämsta skulle kunna vara att jag är en gnällspik som tror att det kan kallas problem att man inte kan stänga fönstret för att det blir instängt då.

men på något sätt är det inte kul att vara så himla förnuftig ibland. på något sätt behöver man alltid något att gnälla om. man får bara hålla koll på var gränsen går.

förresten kanske vi är miljonärer nu. jag och mina kollegor. jag har inte kollat resultaten ännu. det får bli en trevlig surprise i kassan. det hade varit en godkänd bästa-grej.

namaste

Publicerad 2011-04-01 22:11:51 i Allmänt,

måndagar vid sextiden. k var alltid ambitiös och stannade kvar i ateljen. jag åkte gärna hem och åt middag emellan. men ibland när jag stannade kvar gick vi till konsum. det var ett litet hemtrevligt konsum med halva-priset-lappar och små minikundvagnar knappt större än en korg. för man storhandlade nog inte så mycket på konsum där. eller de var kvar från tiden rättare sagt. innan storköpsrabatter och 300 g chipspåsar och köp fler spara mer. k köpte gärna något hälsofika och på sin höjd en pallekuling-kaka. jag var mer chokladkakstypen. förstås.

orientaliska dofter slingrade sig ut ur det öppna fönstret i källarlokalen, ut på parkeringen. det kändes välkomnande på något vis. vi kom ofta först och då satt ledaren redan på golvet med sitt te. hon var så mysig och alltid glad. bekymmerslös på något vis. hon utstrålade det. bekymmerslöshet.

efteråt skulle alla sitta i ring och utbyta erfarenheter och tankar. eller bara vara tysta. vi fick örtte och kravbananer. örtte och kamomill. blandat. en gång berättade hon om bananplantager och besprutningsmetoder. inte en omärkt banan sedan dess.

jag dricker det där teet ikväll. örtte fast blandat med fänkål. mix som mix. och det smakar precis som då. jag märker att jag saknar det där ganska mycket. det som var mitt första möte med yogan och som jag tänker på när jag dricker örtte. jag önskar jag hade en banan också. men cat stevens är på tv, på skavlan. han sjunger just nu father & son och jag inser att det där med bananen är att gnälla lite i onödan. 

återstår av kvällen att krypa in i min igloo av tystnad och ensamhet. jag älskar min igloo och jag älskar att ligga där inne under täcket och veta att jag kan göra vad jag vill och tänka vad jag vill. och sen när jag konstaterat detta så tycker jag mycket om att veta att om så och så många timmar eller minuter kommer m hem. det är det bästa med att vara ensam. att känna freedom och att samtidigt veta att det inte är för alltid. att man har någon som kommer hem när man lagom börjat tröttna på sig själv. man glömmer bort ibland hur bra man har det. det är lite dumt.

men man skulle ha en tiramisu egentligen. en liten.




Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela