kasparthedog

sardinen vill att burken öppnas emot havet

namaste

Publicerad 2011-04-01 22:11:51 i Allmänt,

måndagar vid sextiden. k var alltid ambitiös och stannade kvar i ateljen. jag åkte gärna hem och åt middag emellan. men ibland när jag stannade kvar gick vi till konsum. det var ett litet hemtrevligt konsum med halva-priset-lappar och små minikundvagnar knappt större än en korg. för man storhandlade nog inte så mycket på konsum där. eller de var kvar från tiden rättare sagt. innan storköpsrabatter och 300 g chipspåsar och köp fler spara mer. k köpte gärna något hälsofika och på sin höjd en pallekuling-kaka. jag var mer chokladkakstypen. förstås.

orientaliska dofter slingrade sig ut ur det öppna fönstret i källarlokalen, ut på parkeringen. det kändes välkomnande på något vis. vi kom ofta först och då satt ledaren redan på golvet med sitt te. hon var så mysig och alltid glad. bekymmerslös på något vis. hon utstrålade det. bekymmerslöshet.

efteråt skulle alla sitta i ring och utbyta erfarenheter och tankar. eller bara vara tysta. vi fick örtte och kravbananer. örtte och kamomill. blandat. en gång berättade hon om bananplantager och besprutningsmetoder. inte en omärkt banan sedan dess.

jag dricker det där teet ikväll. örtte fast blandat med fänkål. mix som mix. och det smakar precis som då. jag märker att jag saknar det där ganska mycket. det som var mitt första möte med yogan och som jag tänker på när jag dricker örtte. jag önskar jag hade en banan också. men cat stevens är på tv, på skavlan. han sjunger just nu father & son och jag inser att det där med bananen är att gnälla lite i onödan. 

återstår av kvällen att krypa in i min igloo av tystnad och ensamhet. jag älskar min igloo och jag älskar att ligga där inne under täcket och veta att jag kan göra vad jag vill och tänka vad jag vill. och sen när jag konstaterat detta så tycker jag mycket om att veta att om så och så många timmar eller minuter kommer m hem. det är det bästa med att vara ensam. att känna freedom och att samtidigt veta att det inte är för alltid. att man har någon som kommer hem när man lagom börjat tröttna på sig själv. man glömmer bort ibland hur bra man har det. det är lite dumt.

men man skulle ha en tiramisu egentligen. en liten.




Kommentarer

Postat av: a

Publicerad 2011-04-02 06:15:03

minns en viss yoga lärare med prag t-shirt:)

Postat av: monica

Publicerad 2011-04-02 08:19:32

Jag visste inte att du höll på med yoga. Eller att man kan dricka te med fänkåls smak. Mycket jag inte vet. Fast tiramisu är en skänk från ovan. Det vet jag. Man borde alltid ha en tiramisu nära. Alltid.

Postat av: k

Publicerad 2011-04-02 08:53:01

fruktsallad med grädde och valnötter har aldrig varit så gott som i den källaren.

Postat av: Karro

Publicerad 2011-04-04 13:41:25

Tänker alltid på dig när jag gör Yoga, det var ju nämligen du som introducerade mig till det.Som så mycket annat hrrrm, som innebär att mer ta tillvara på nuet och lugna sig litegrann.



Father and son by the way, förmodligen en av världens bästa låtar =)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela