kasparthedog

sardinen vill att burken öppnas emot havet

fredagsmys

Publicerad 2011-10-14 19:21:32 i Allmänt,

det har varit en riktig mysfredag och den är inte slut ännu. det här nya med att vara ledig fredagar känns inte alls så tokigt längre. fredagar kanske är den bästa dagen. även om man ska jobba helgen som jag ska nu. men på fredagar finns alltid croissants i bageriet och det är så trevligt att åka dit tidigt och få dem helt varma direkt från ugnen. snabbt hem och göra kaffe och vips har man fått en fantastisk start på dagen. så fantastisk att det inte gör särskilt ont att städa ens. fast det har jag inte gjort idag. mattan är fortfarande supersmulig efter frukosten.

jag lagar boeuf bourguignon. (hur stavas det?!) halva grytan råkade hamna på min klänning. den ligger i handfatet nu. jag hatar just sådana incidenter och det händer mig ganska ofta. speciellt när jag inte har tid. grytan ska få stå och mysa hela kvällen. fredagsmysa om man vill. sedan ska den få åka in i kylen och ligga och sova tills imorgon kväll när jag kommer trött och svag hem från jobbet. då kommer den vara perfetto. ikväll blir det mickes idé om fredagsmys. vår nya tradition. oxfilé med bearnaisesås och ugnad rotselleri. efter det ska vi låtsas att vi äter päronkaka som jag skulle bakat idag. istället googlade jag hundar. vi har avancerat från undulat till hund nu. vem vet hur detta ska sluta.

onsdag

Publicerad 2011-10-12 20:28:32 i Allmänt,

onsdag betyder innebandy (ja inte för mig givetvis). det betyder även laga middag själv och leka hemmafru och ha maten färdig lagom tills mannen kommer hem. och eftersom the man inte älskar risotto passar jag på att göra det en sådan här dag, när han inte har något att tycka till om. perfekt. jag gillar sådana kvällar. sedan när han kommer hem kommer han vara så hungrig att han tror att han faktiskt gillar det jättemycket. vilken höjdaridé.

svamprisotto blir det. med kalkon i parmafodral. jag fyndade kalkonfiléer igår. ingelsta i singelpack. jättetrevliga, jag har köpt dem förut. med fyndade menar jag på halva priset. bäst-före-datum med en dag kvar. visste micke om detta skulle han aldrig äta dem. han är livrädd för allt som kallas fynd. mat eller möbler. 

det blir en riktig buskväll. först risotto och så fyndkalkonen. han kommer älska detta.

roma

Publicerad 2011-10-09 00:24:02 i Allmänt,

det dröjde inte så väldigt länge innan jag blev rastlös igen. sicilien känns nu så avlägset att jag blir osäker på om det verkligen hände. vår solbruna färg som var så intensiv är spårlöst borta. efter bara en månad? vi kanske bara drömde alltihop. såhär mitt i stormen känns det inte alls omöjligt.

i väntan på att Ms bröllop ska sluta blir jag sittande vid datorn, inte för att svara på mail som jag tänkt, utan googlandes weekendresor. plötsligt känns det så självklart att åka till rom över nyårsafton. jag har aldrig gillat nyår med alla festliga förväntningar som kommer med det. och ju mer jag googlar desto värre blir längtan. det enda problemet är väl att det är över två månader kvar. och möjligtvis ett till. ekonomin.

den som lever får se och tills vidare glädjer jag mig åt min nya halsduk. för just så enkelt kan det vara ibland. att man blir glad av att ha på sig en ny färsk halsduk. det och att drömma.

nu ska jag åka och erbjuda bröllopsunderhållaren min bärhjälp. musikgrejer är tunga och otympliga och jag är stor och stark. och jag kan inte vänta med att berätta om min briljanta idé.

imorgon är det ledig söndag och vi ska äta kyckling. hel söndagskyckling med ugnade rotsaker. man måste gilla hösten ändå.

halvfullt

Publicerad 2011-10-05 20:59:23 i Allmänt,

ja. det vet jag väl. jag har tappat stinget.

men det beror ju på saker. på internet och på min långsamma dator. på hösten och på jobbet och på avsaknaden av tid. men så plötsligt händer det. jag öppnar min dator. bredvid mig står ett halvfullt (jag väljer alltid halvfullt istället för halvtomt förresten) glas redWINE. i ugnen står den, från igår, överblivna lasagnen och väntar på att bli varm. i soffan ligger två maskiner tvätt. nomadtvätt. varje dag flyttas den runt i lägenheten i väntan på att vikas och läggas in i trånga skåp och lådor. men inte idag. inte just nu. om tio minuter kommer den stackars, nu skrynkliga, tvätten flyttas in till sängen. för att några timmar senare flyttas ut till soffan igen. sådär håller vi på. i väntan på överflödig tid. men alltså.. om tio minuter kommer M hem från innebandyn. som den perfekta sambon jag är (försöker) har jag alltså redan hällt upp vinet, förberett lasagnen, lagt hans älskade vitkål i vinäger, hyrt film och köpt godis. återstår min dusch. fem minuter kvar.

filmen är en efterlängtad film. i två dagar nu har vi varit utan vår irene-huss-festival. idag släpptes senaste filmen på dvd. silent night holy night.

(det vet jag redan. att detta är ett tråkigt inlägg)

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela