kasparthedog

sardinen vill att burken öppnas emot havet

solrostjuv

Publicerad 2010-04-29 21:49:35 i Allmänt,

kryddträdgården utökas. nya spår i jorden och tomma solrosskal. blir nog inga solrosor. någon verkar ha grävt upp och ätit dem. undrar vem?!

tomatskottet som jag fick av madde på posten (!) var död i några dagar men vaknade upp och bestämde sig för att leva. när de blir stora ska de få komma ut i vida världen har jag lovat dem. eller deras barn iallafall.

raisin sourdough igen. har inte bakat dem sedan jag bodde i örebro men de smakade precis som jag mindes dem. mitt favoritbröd. ett tjockt lager smör och gott kaffe. say no more.

tisdagsmys

Publicerad 2010-04-20 15:40:45 i Allmänt,

lediga dagar mitt i veckan är underbara. medan de krispvita linnelakanen hänger på tork ute i friska luften kommer jag på att vi ska grilla.  det är ju en sådan härlig vårdag och känns nästan som sommar. kolla vad fint lakanen fladdrar och vad gott de kommer dofta sedan när vi ska sova ikväll. hjälp mig här nu att tända grillen jag hämtar grejerna..

lakanen kommer dofta sommar. men inte på det där somrigt-fräscha-vindtorkade-lakan-sättet. mer barbeque-style nu. men det är också gott.. väl?

grillade äpplen smakar nästan som äppelpajsäpplen. och laxwallenbergare gick nästan lika bra att grilla. nästan nästan. blev en höjdargrill hursomhelst.

scampagnata

Publicerad 2010-04-19 23:16:09 i Allmänt,

vårig picknick med onsdagsklubben hemma i jonas trädgård. de berömda bullarna, bönsallad och diverse kakor och glass dukades upp. solen gjorde sitt och det goda kaffet fullbordade det hela. jag fick nya fräknar. jag kom att tänka på att de här människorna har blivit lite som en liten extrafamilj. en reserv liksom. att känna sig hemma i fastän man är så långt borta från hemma. ganska skönt att de finns. och ganska fantastiskt att vi har så kul i varandras sällskap fastän vi är en sådan brokig blandning. eller kanske är det just därför.

its all good

Publicerad 2010-04-15 19:34:49 i Allmänt,

galler-chokladen med cointreau är tillbaka på ica i kungsbacka efter ett alldeles för långt uppehåll. vilken lycka. själva meningen med allting i en enda tugga. mycket effektivt. ja ni ser ju själva.

vilken mysig ledighet som varat i hela två dagar. två dagar är egentligen alldeles för kort tid men väldigt underbart att vara ledig mitt i veckan när många andra stackare sitter på sina kontor och bligar fram bakom sina dataskärmar då och då, på oss som sitter och grillar nedanför :) och i göteborg är det inte alls lika många att trängas med på stan. ändå är det fullt av flugor på uteserveringarna. (flugorna är egentligen människor med alldeles för stora solglasögon). och fastän jag aldrig någonsin var fluga och satt på uteservering så får det mig att sakna örebro. liksom liv. i falkenberg är det underbart med hav och så. men själva stan andas död och kanske lite depression. men snart kommer de. turisterna. då blir det liv i luckan och man klagar på det istället.. tänk om man skulle bli nöjd någon gång. fast då skulle man inte få så mycket gjort. inte mycket att sträva efter eller att längta till. eller att drömma om eller tänka tillbaka på och sakna.

ledighetens top3

hittat boende i chianti. på vingård. hallå perfekt.
kaffe på uteplatsen
grillpremiären

bubblare: cointreau-chokladens återkomst.




han är så söt när han sover

Publicerad 2010-04-11 22:10:26 i Allmänt,

hello vår. i missed you.

jag önskar att jag var en mullvad. idag har vi har grävt och fixat och dödat insekter hela eftermiddagen. jag har ett nytt projekt på gång. uteplatsen ska inom kort förvandlas till en stenig örtagård. lavendel, rosmarin och oregano finns där redan sedan förra året och verkar ha fått nytt liv. jordgubbsplantorna lever i år igen?! fantastiskt. de har klarat sig under all snö och kyla. vilka starka fina plantor. alla borde kanske handla på ålyckans handelsträdgård? jag tror det. supermanväxter. superheroes.

vid havet hämtade vi stenar som ska hålla örterna i styr. liksom staket. påminner mig om när jag var liten och arrangerade en snigelkyrkogård/snigellekplats/snigelfarm. runda fina blanka stenar valdes omsorgsfullt ut och efter att det regnat en halv dag tog jakten vid. svarta tjocka sniglar, som liksom krullade ihop sig så vecken på ryggen rynkade sig, när man tog upp dem. stackars livrädda sniglar. så nöjd som jag var när jag samlat ett gäng och liksom installerat dem i snigelgården, lika besviken var jag när jag nästa morgon kom för att titta till dem och ge dem salladsblad. alla hade rymt. varenda rackarsnigel hade stuckit. bara blankt torkat snigelslem kvar på de fina stenarna. utanför hagen var spåren i gräset förstås omöljliga att följa. jag såg dem aldrig igen.

om det regnar makrill så..

Publicerad 2010-04-10 17:19:13 i Allmänt,

läser just nu en samling krönikor av mia skäringer. igenkännande och lika direkt rolig som man sett henne på tv. ett måste:

"...Men de som var populärast, toppligan, de som blommade tidigt, fick bröst först och alla killar, all uppmärksamhet, som aldrig behövde kämpa för något. De jobbar på Ica Maxi nu.  .... Klart man kan jobba på Ica Maxi och vara spännande ändå. Klart man kan. Jag menar bara att det kan vara en fördel att vara en late bloomer ibland. Att få kämpa lite för sitt liv, sin plats, sin luft. "  (mia skäringer)

jag hade besök idag. två riktiga rockstjärnor. teresa och lille max med sin katt. superstars.

och förresten. är inte katten på boken väldigt lik någon jag känner?! var tvungen att ha den just på grund av det. det och att det tydligen regnar makrill i boken. jag som älskar makrill. bara en sådan sak.

vårigt pastelligt

Publicerad 2010-04-05 17:28:53 i Allmänt,

frukost på egg&milk. bagels och mysig varm choklad i pastell. mickis testade js idé om pancakes, lönnsirap och bacon. samtidigt. gjorde väl succé kan man säga.

köpte med bergstrands espresso forte hem. det godaste kaffet rostas faktiskt inte i italien utan i göteborg :) så det så. har nog provat hundra olika sorter men det jag alltid återkommer till är bergstrands som har den allra bästa eftersmaken.

ikväll väntar påskmiddag. mycket trevligt och min första såhär på påskens sista dag. finns inte mycket som vinner över att sätta sig ned och äta vid ett dukat bord med mat som någon annan lagat. hörde boråskocken i andra luren stolt berätta att råvarorna kom från laxbutiken.. hello irony.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela