kasparthedog

sardinen vill att burken öppnas emot havet

20 december

Publicerad 2011-12-20 21:33:10 i Allmänt,

vi har haft en mini-jul idag. en riktig housewife har jag varit med förberedelser inför julafton. sisådär tvåhundra köttbullar blev det och två kilo av min fantastiska bolognese som jag tänker bjuda min familj på imorgon, dagen till ära. köttbullarna är till julafton. vi har blivit tilldelade uppgifter och köttbullarna brukar alltid hamna på mig. jag gillar det. jag gör de godaste ;) men angående imorgon. man brukar väl få välja precis vad man vill, att äta, på sin födelsedag. men just nu är det precis vad jag vill ha. en riktigt god köttfärssås med pappardelle och hyvlad parmiggiano. less is more. på riktigt. och så har jag drabbats av italien-abstinens efter att ha sökt igenom alla bildmappar på datorn (i jakt på något helt annat) fastnade i toscana och började drömma. i tre timmar har den småmyst på plattan. succe kommer det bli.

ja, jag inser att jag blivit en av alla de där morsorna. som visar bilder och pratar om sina barn. bara det att jag inte har barn, utan hund istället. men det verkar ha samma effekt.

julmyset i haga

Publicerad 2011-12-18 00:12:50 i Allmänt,

- men ååh vilken gullig hund / - men herregud vad söt! / - jag döööör vilken gullig! / - kolla hunden han har med sig täcket / - mamma jag vill ha den / - är det en liten terrier? gud vad söt

jag tror det tog oss en halvtimma att gå nedför haga. vad vi inte hade tänkt på var att det är en smula riskabelt att ta med en sådan sötnos ut bland människor mitt i julmyset. vi hade rullat in honom i en filt som skulle hålla honom varm men det hela blev för mycket för julhandlarna. vi kände oss som josef och maria när vi skred nedför gatan. lilla jesuschild låg tyst i sin mantel hela dagen. först när vi skulle stanna för att äta soppa piggnade matvraket till. tror jag det, vegetarianen kände doften av gröna linser långt före oss. ja just det, kaspar har blivit vegetarian. tillfälligt iallafall. veterinären misstänker att hans eksem beror på foderallergi och åtta veckors vegetarianism ska upplysa oss vidare.. men av hans aptit att döma verkar han gilla det.

och så per. så stilig så stilig satt han och signerade sin bok, den stora matresan, på kungsmässan där vi stannade på väg hem. då fick man passa på att få med en bok hem. ytterligare en matbok. man får inte missa sådana tillfällen ;)  och perfekt sätt att köpa en ny bok utan att smyga hem den.

julklapparna...

Publicerad 2011-12-16 22:24:07 i Allmänt,

två timmar senare är julklappsinslagningen äntligen klar. för den här dagen. det blir en budgetjul med lite lamt inslagna paket. jag har tappat stinget, verkar det. jag brukade göra riktigt fina personliga paket. med snören av spets eller papper eller hampa. bokmärken och metallhängen. madonnor och kors. roliga avsändare och alltsammans nedstuvat i kökssoffan. nu ryms julisarna i två påsar, ovanpå soffan. entusiasmen är som bortblåst, kaspars hjälpsamma sida till trots. jag vänder mig om efter tejpen och när jag kommer tillbaka sitter kaspar redan och leker med sin julråtta. när jag tar den tillbaka demonstrerar han surt sitt missnöje med att riva julpappret i småbitar. efter att ha bråkat med mig i två timmar ligger han nu och snarkar under soffan. det har varit en lång dag.

ruin is a gift. ruin is the road to transformation...

Publicerad 2011-12-09 21:44:06 i Allmänt,

stormen tog vårt staket i natt. när jag ska ta med kaspar ut i trädgården får jag inte upp dörren. klockan är före sju och det är mörkt. jag sliter och knuffar men dörren är omöjlig att få upp. vi får gå runt. väl ute förstår jag varför. framför altandörren ligger en hög med brutna brädor och flisor. det ska visa sig vara vårt vindskyddstaket. allt ligger i en enda röra. öppet och blåsigt. när michael får se det blir han nästan glad. jag ser det på honom. -skönt, säger han. jag har velat ta ner det där fula staketet länge. vi bygger ett nytt. till våren. vi bygger ett nytt. och en hage till kaspar. ut med skräpet och in med nytt färskt. han säger det ofta. bort med skräpet. och jag börjar tro på det nu. ibland går saker sönder. då kan man välja att se det som en chans till förändring. hon säger det i filmen, julia. ruin is a gift. ruin is the road to transformation.

fem minuter senare är han ute och röjer rent på terassen. sparkar och river och bär. som en vilde brottas han med resterna i stormen. och fint blir det. om än lite kalt och naket. men tiden går fort och snart är det vår. då kan vi grilla och hamra och spika och bygga ett staket.

det åskade också. i natt. man kan nästan tro att någon där uppe är förbannad. vilket busväder. vi talade om detta idag, jag och min frisör. kallpratade om vädret. precis som jag gör nu. men mitt hår har fått ny färg. och tydligen så håller jag på att byta hår helt. gammalt går sönder och nytt färskt håller på att växa ut. massa nytt tydligen. man gör det tydligen, byter ut gammalt var sjunde år. jag har hört samma sak om kroppens celler. men jag får det inte att stämma helt. 31 är inte alls särskilt delbart med 7. kanske ser min cykel något annorlunda ut. kaspar har tappat två framtänder. nya vassa fina kommer snart växa ut. men just nu kliar det i munnen. just nu bits han väldigt mycket. snart är han stor. jag försöker passa på men varje dag när jag kommer hem känns han två år äldre.

vi har fått vår telia-box idag. nya färska kanaler och snabbt internet. nu finns det inte längre några ursäkter för mitt slöa bloggande. nu får jag skärpa mig.

på bilden nedan ses avsaknaden av staket på höger sida. på vänster sida rivandet av ett annat staket.


Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela