kasparthedog

sardinen vill att burken öppnas emot havet

granjakt och nya fynd

Publicerad 2010-11-26 20:27:50 i Allmänt,

när kassan är lite halvskral inför paris får man fynda efter bästa förmåga. en kartong med färska dadlar måste väl räknas som en nödvändighet i adventsmyset och även en smula lyx? ända sedan ia och jag blev påbjudna dadlar i kassan på papaya livs i örebro har jag varit fast. det var något helt annat än andra dadlar jag hade ätit. luftiga fina som små konfekter liggandes sida vid sida, tätt tätt som sardiner i sin pappersask. jo, lyx får jag nog kalla det.

den röda scarfen med matchande pärlhalsband inhandlades för det överkomliga priset av fem kronor vardera. vilken lycka. och perfekt till paris.

när det sedan kom till själva julgransjakten hade fyndrundan spårat ur helt. från att ha suttit i bilen och ringt samtal under tiden jag var inne i diverse second hand-places, vaknade nu julandan till liv och ur bilen, med spenderbyxorna på, stiger michael abrahamsson redo för dagens uppdrag. behöver det sägas att han tog sin uppgift på största allvar.

väl inne på granuppfödningen stegade jag direkt fram till en jättetrevlig gran med grenar som liksom pekar uppåt. precis i stil med föregående års granar. tryggt ovetandes om påföljande upptäckt. tydligen får man inte välja gran två år i rad. någon måtta får det vara. tydligen. jag hade tydligt och malligt deklarerat för vännerna att nej nej, kungsgran det är inget för mig. en gran ska lukta skog. en gran s k a  barra. annars är det ju lika bra att köpa plastgran.

kungsgran blev det. och till det en jättestor korg som granrackaren ska stå i. resultatet? en jättestor glass. med våffla till fot. men jag gillar det. anpassningsförmågan blir bättre och bättre och michael är vansinnigt mallig över sin stora fina tjocka gran som inte barrar. högst upp i glassen hänger jag min guldiga valnöt. någon måtta får det vara på tjusigheterna.

Kommentarer

Postat av: emma

Publicerad 2010-11-27 05:46:39

haha jag kan verkligen se michael abrahamsson i sina spenderbyxor på fullaste allvar. och vilken glass! something new.

Postat av: ia

Publicerad 2010-11-27 20:46:17

minns hur kladdigt det var när vi med lite nervösa fingrar pillade upp varsin dadel ur den framräckta asken. granen får 5/5 strössel.

Postat av: Karro

Publicerad 2010-11-28 08:28:56

He he, vet precis hur det känns, jag får inte heller ha min barrgran längre. Vad spelar det ens för roll härnere i Afrika, ingen jävla julstäming alls. Plastgranar all over om de ens har granar. Inga adventsljusstakar =( NO SUCCESS AT ALL! Jag längtar hem! Tror aldrid jag ens ätit dadlar?

Postat av: Lotta Larsson (Emmas A:s faster !)

Publicerad 2010-11-30 23:43:16

Piffiga paris-attiraljer! Bra pris!

Gran??? Själv inhandlade jag en SVART liten(cirka 60 cm hög)plastgran på Jysk förra året!

I den hänger små silver paket och något mer.

Kommer inte i håg vad men ska nog ta upp den från källaren för översyn någon av de närmsta dagarna.

Himla piffigt med den där sköna korgen som julgransfot. Lite beröm får "han" allt ha! ;o)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela