kasparthedog

sardinen vill att burken öppnas emot havet

söndagskyckling och pepparkakshus

Publicerad 2010-11-07 22:23:46 i Allmänt,

när vi var små fick vi välja mat på våra födelsedagar. jag valde alltid den fantastiska helstekta kycklingen. med sås på skyn samt ris. mamma gjorde alltid såsen på mjölk, inte grädde som jag, och jag förstår inte hur hon lyckas få den så fantastisk god. ända sedan jag flyttade hemifrån har jag lagat den goda kycklingen nästan varje söndag. det har blivit en viktig tradition och nu är den också en del i michaels liv. vi har fått uppgradera till potatis eller rotsaker men såsen är densamma. kycken likaså. alltid färska örter. alltid citron och vitlök. men vad har hänt med den lilla påsen med organ som alltid låg inne i kycken och som var så viktig för såsen?

i år ska vi ha ett pepparkakshus. ett fint rakt perfekt pepparkakshus som inte ramlar ihop. och med nonstop på taket. vita knutar i kristyr som s t e l n a r  och inte rinner. kraven var höga och vi var båda överens om hur huset skulle liksom förgylla hela köksfönstret och skapa en hemtrevlig julstämning.

efter några brända älgar och förvisso perfekta sniglar, gick vi till ica och köpte en byggsats för peppishus. kartongen utlovade precis det där perfekta huset vi ville ha och det fanns ingen tid att spilla. enligt bruksanvisningen som lästes noga skulle socker smältas till en seg karamellig smet. det stod ingenting om hur det smälta sockret skulle spinna spindelväv över hela köket. väv som sedan stelnar.. efter många aj (o my god vad varmt socker är varmt) och svordomar stod huset så ändå klart. resultatet blev fantastiskt fint och .. konstnärligt. ett alternativhus kan man säga.

Kommentarer

Postat av: emma

Publicerad 2010-11-08 04:27:33

sniglar jag trodde det där var loke. på riktigt

Postat av: kristin

Publicerad 2010-11-08 08:17:15

och jag trodde det var valar....

Postat av: maria

Publicerad 2010-11-08 08:56:16

trodde också att det var valar

Postat av: Karro

Publicerad 2010-11-08 11:31:59

Hrrrm, jag förstod direkt, det syndes med en gång att det var sniglar. Ha ha ha! Jag hade velat vara en liten fluga på väggen när julstämningen byttes ut mot en otålig Erica stämning när det där sockret var överallt. Ser ut som det blev helt perfekt =)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela