kasparthedog

sardinen vill att burken öppnas emot havet

4 oktober

Publicerad 2010-10-04 16:26:45 i Allmänt,

äter tre kanelbullar i sängen, dagen till ära. perfekt start på en ledig dag.

anna hade varit i london och hade med sig en väldigt trevlig present i form av kaffe från starbucks. jag har aldrig varit på något starbucks själv så det kändes mycket spännande. så medan micke och karlsson spelade playstation-tennis hade anna och jag mysig kaffestund med det nya. ljuvligt, mycket riktigt.

dagens bakning blir chockerande nog inte kanelbullar för det har jag redan i frysen. utan sådana där mormors-rågkakor. som man penslar med extrasaltat smör när de kommer ut ur ugnen. jag har längtat ganska mycket efter dem. när vi var små stack vi alltid till mormor och morfar direkt när vi hade vaknat och innan föräldrarna ens vaknat. varje dag några nya bakverk. och lyckligast var man nästan när det var rågkakor. man förstod direkt när man kom innanför dörren. buckliga handdukar, med brödkakor under, i hela hemmet. i trappan, på golvet, på bänkar, överallt. många bröd gick det åt. jag undrar nu i efterhand vem det var som faktiskt åt alla dessa bröd. och bullar. och kakor. vi åt nog större delen av dem, mina systrar och jag. men ändå. varje morgon klockan fem började det bakas. brödkakor alltså. man fick alltid skära dem när de kom direkt ur ugnen. liksom rykande heta. och så ett tjockt lager smör och en ostskiva på. eller två. eller som morfar som skar sin ost med kniv för att få den rätta tjockleken. alltid lagrad ost som luktade. aldrig barnost. aldrig något skräp.

 

Kommentarer

Postat av: emma

Publicerad 2010-10-05 05:35:50

ååh jag saknar hur det alltid låg buckliga handdukar överallt och man började gissa vad som fanns under. mycket av det bästa man minns och saknar har med mormor och morfar att göra tycker jag :)

Postat av: Karro

Publicerad 2010-10-05 11:58:54

Vilket succékaffe, from Afrivca and all. Undrar om det finns här för jag har inte hittat ett enda perfekt hemma kaffe här. Kanske får leta på ett Starbucks?? Skulle man kunna få receptet på de där superrågkakorna?? Det vattnas ju något galet i munnen!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela